LamanUtamaOrganizerMamaBank ArtikelProduk

KONSEP DEMAND & SUPPLY



pertanyaan dan kenyataan yang selalu diajukan pada MK..

" kak, ape makanan untuk tambah susu ye?"

" susu saya dah xde sebab dah x rasa bengkak"

"orang tua saya pesan, x boleh pam susu sebab nanti susu akan habis & breast jatuh"

" susu saya x tambah pun..saya dah makan macam2 milk booster"

" kalau saya pam sebelum bagi anak saya minum, nanti susu saya keringlah!"

" issh, kalau pam2 ni, nanti anak xde susu plak nak minum"

" saya pam 2 kali saja sehari. pukul 9 pagi, 12 tgh. untuk sesi petang saya x buat sebab balik keje saya nak bf dia..2 yang bengkak, balik rumah cepat2 saya paksa dia minum jugak!"

itulah diantaranya...ada lagi tp dah x berapa ingat...
Nama shj Jabatan Kesihatan tp  x ramai ibu2 yang berkerja disini x sampai info pun. kesian..derang dok pegang pesanan orang tua dulu yg adakalanya penuh dgn mitos berbanding kebenaran..hu3

jadi MK jawab begini shjlah...
" susu kita ni magic taw. Allah dh jadikan cantik sgt..lagi banyak kita minta, lg banyak dia supply. hebat kan...
contohnya mcm ni..Gardenia hantar 50 bungkus roti kat kedai u. esoknya bila dia dtg, dia tengok roti tu masih berbaki 48 bungkus. jadi dia tambah lagi 2 bungkus je lagi...
dia datang lagi esoknya..yang tak terjual 49 bungkus..
dia tambah lagi sebungkus..."
kemudian, dia dah x datang utk bekalkan roti..sebab roti xde permintaan disitu.
lebih kuranglah analoginya begitu.
kalau u boleh jual banyak dan permintaan tinggi, dia akan tambahkan lagi bekalan..dari 50 bungkus kpd 80 bungkus sehari...lagi kerap kita kosongkan tray Gardenia tu, lagi banyak Gardenia supply.
itulah namanya konsep DEMAND n SUPPLY..."

" milk booster yang kita ambil adalah bantuan je puan... kalau kita rajin amik milk booster tapi x rajin pulak nak mengosongkan breast, x gunanya.  terlampau bergantung pd milk booster pun x boleh. jadikanlah diri kita sbg boosternya. kerapkan mengosongkan breast, minum air masak 3liter, ambil vitamin..insyallah berhasil.."

MK kutip semula kata2 Pn.Kamariah,Kaunselor Laktasi susuibu.com
" kita tidak pernah risau tentang keringnya air mata kita..jadi kenapa kita perlu risau pula keringnya susu kita"
ye tak ye jugak..
x pernah pulak ada orang bertanya " macamana nk banyakkan air mata ye..rasa mcm dah nak kering?" he3

No comments:

Post a Comment