Kisahnya Aidilfitri dan ibu mertua...

Salam Aidilfitri
Maaf zahir batin buat semua...

Harini sudah hari raya ke-4.. 
Saya sudah puas makan laksa, nasi impit, lontong, kuah kacang, rendang, lemang, kuih raya, air manis, air gas, dan sudah pun selamat berada di Kuala Lumpur kembali...
Jadi apabila sudah puas segala2nya, bolehlah dengan segala hormatnya menjemput si kecil di dalam perut ini keluar melihat dunia. Sekarang sudah mula memasuki minggu 36... =)

Kali ini saya beraya dengan keluarga sendiri tanpa suami kerana suami perlu berkhidmat untuk negara, menjaga Bilik Gerakan Denggi.


Abu Khawlah yang beraya di bilik gerakan denggi JKWPKL.


Hanya kami  berdua beraya di kampung bersama keluarga dan sanak-saudara..

Insyallah saya akan pulang ke beraya bersama suami, malam ini. Juga tak di lupa, beraya dengan keluarga mertua..Yahooooo!!!
Mertua saya berada di Cheras sahaja.. Boleh beraya sampai hujung tahun ha3

Apabila hari raya menjelma, macam2 status di Facebook. tapi banyak status yang kecewa sebab balik rumah mertua..waduhh..berat sungguh ini.... 
Alhamdulillah kerana Allah telah mengurniakan saya mak ( ibu mertua ) yang sangat berharga. Yang mana saya sungguh2 menyayangi dirinya. 
Mak yang sungguh istimewa. Walau tidak celik mata namun celik hati.
Mak yang sungguh tenang, mak yang 'happy go lucky', mak yang menjadi tempat meluahkan perasaan, mak yang menegur salah dan silap kami anak beranak dengan sungguh berhemah...mak yang tidak pernah membezakan kasih buat seorang anak kandung mahupun menantu...

Mak abah saya adalah OKU, cacat penglihatan...
Tapi beruntung sungguh kerana mak abah saya dahulu di hantar bersekolah di St. Nicholas, Penang. Jadi mereka memang tiada masalah dalam ilmu2 kehidupan.
Mak saya boleh memasak, boleh menjahit, boleh menggosok baju, boleh mengemas rumah, boleh menata rias rumah, boleh menjaga anak & cucu, fasih berbahasa inggeris. ( saya pun malu kerana saya tidak sefasih mak hu3 )

Dahulu, Abu Khawlah selalu bimbang bilamana mak yang menjaga Sakinah. Saya pun pelik kenapa Abu Khawlah risau. Padahal masa dia kecik dulu mak juga yang jaga ha3 Abu..ohh abu...
Saya tak risau sebab saya yakin dengan penjagaan mak. Elok je mak besarkan 4 beradik, tanpa ada hilang anggota sana-sini. yang jadi cacat sana-sini, parut sana-sini tu bukan sebab mak jaga, korang sendiri punya kelalaian ha3 Tengok, betapa Allah melindungi mereka2 ini...
Yang buat saya terharu, bila mak pernah kata pada Abu Khawlah " Kau ni Didi, dah macam menantu. Aqilah pulak yang macam anak. Lagi kenal mak " ha3 Bangga woo bila mak mertua cakap macam tu..  Sejak dari haritu, saya suka mengusik Abu Khawlah pasal kenyataan ini. ha3

Mak selalu cakap yang rumah mak ni kecik je. Jadi mak tak berapa suka kalau ramai2 ( maksudnya anak2, menantu ) serbu rumah mak. Sebab mak tak suka tengok bila anak2, cucu2, menantu2 tak selesa ( tak tahu nak gantikan perkataan 'tengok' tu dengan apa..sebab mak tak nampak ). Tapi saya selalu cakap kat mak, anak2 tak pernah rasa, tak pernah komplen yang rumah mak ni sempit. semua seronok je bila datang rumah mak. Buat apa rumah besar, tapi hati tak tenang, serabut sana -sini. Biar rumah kecik tapi hati bahagia...

Paling seronok bila dapat melepak di rumah mak, dapat berpantang di rumah mak ha3 
Maaflah mak, sebab kami selalu menyemakkan rumah mak. Tapi ini sahajalah tempat yang seronok kami nak tenang2kan diri he3 


Mak dengan dekya 


Abah dan Abu Khawlah versi botak


Menyambut harijadi mak dan abah..
Laksa, pizza domino,s, kek secret receipe

Semoga Allah sentiasa merahmati dan memberkati hidup mak..

No comments:

Post a Comment