Perlukah perjalanan BF itu di tayangkan pada umum ?

Salam kasih dan sayang buat semua...
Perjalanan penyusuan saya tidaklah lama, baru setahun jagung. Saya masih lagi menggali ilmu berkenaannya. Semakin saya gali, saya menemukan pelbagai ilmu yang baru. Benarlah apa yang dinyatakan Allah bahawa sekalipun 7 lautan digunakan untuk menulis ilmu Allah, takkan terhabis ilmu itu.


Saya tertarik menulis berkenaan entri ini kerana terdapat beberapa kelompok yang tidak gemar gambar2 berkenaan penyusuan susu ibu ini di tayangkan kepada umum. Ada sebahagian berpendapat ia adalah aurat dengan menayangkan susu ibu. Tidak selayaknya dikongsi kepada umum.


Saya memohon maaf di atas pendapat peribadi saya ini.
Pada saya ia tidak menjadi suatu kesalahan dan setahu saya dengan ilmu yang cetek ini, tiada nas dalam Al-Quran yang menyatakan berkaitan pengharaman menayangkan susu ibu bahkan ia menjadi satu medan dakwah untuk kita memperluaskan lagi ilmu yang sangat2 di agung2kan Allah di dalam Al-Quran. Apa yang penting, niat kita adalah untuk mendidik masyarakat supaya melaksanakan perintah Allah ( iaitu menyusukan anak ) dengan sebaiknya. Berbeza ya tuan2 dan puan..apabila kita hanya bercerita tentang ilmu penyusuan tetapi praktikalnya tidak dapat dilihat dengan jelas. Impaknya kurang berkesan sekiranya kita hanya mengambil gambar2 mat salleh berbanding kita menggunakan gambar2 realiti di negara kita sendiri. 


Dari segi budaya, agama, pegangan tentulah berbeza kita dengan mat salleh. Nanti orang tertanya pula, bagaimana orang bertudung nak menyusukan anak. Asyik tengok mat salleh je menyusukan anak. 
Pakaian yang bagaimana dapat membantu menyusukan anak lebih2 lagi di tempat awam. kemudian bagaimana persiapan pula apabila nak pergi bekerja dengan misi untuk 'fully bf' pada anak dan lain2 lagi dengan keadaan suasana kerja di Malaysia ini.
seperti kita belajar anatomi payudara atau sistem reproduktif kita. adakah ia satu perkara tidak patut untuk menunjukkan gambarajah atau model payudara atau sistem reproduktif ? adakah ia menyalahi kesantunan orang islam? tidak sama sekali..sebab itu semua adalah ilmu.



Mungkin saya berada di Unit Promosi Kesihatan ini, saya lebih terbuka untuk berkongsi hal-hal begini, yang dilihat oleh sesetengah pihak sebagai suatu yang privasi. Saya terbuka untuk berkongsi kisah tentang penyusuan dengan kaum lelaki, apetah lagi kaum hawa. Sebab tonggak kejayaan seorang wanita itu didalam penyusuan itu bergantung kepada sokongan si suami. Jadi, saya merasakan inilah peranan saya untuk mentarbiyah generasi masa kini mahupun generasi ibu ayah dan nenek atok kita.


Apa yang saya dapati dari perkongsian ini, ramai ibubapa yang mendapat kesedaran berkenaan penyusuan susu ibu dan cara pengurusannya. Teori sahaja tidak sama dengan praktikal. 
Sebab itu saya teruskan perkongsian perjalanan penyusuan samada diri saya sendiri mahupun wanita2 Malaysia yang lain supaya ilmu penyusuan itu terus tersebar ke serata Malaysia. Lebih2 lagi kita di Malaysia ini majoritinya adalah orang Islam supaya melaksanakan apa yang di perintah oleh Al-Quran.



Dan tidak kurang juga yang meremehkan isu menyusukan anak di tempat awam. Mereka berpendapat dengan menyusukan anak di tempat awam akan menghilangkan garis2 malu yang ada pada seorang wanita. 
Yang penting, kita tahu menjaga aurat kita. Tidak menjadi larangan mahupun menyalahi undang2 bagi ibu2 menyusukan anak di tempat awam. 
Tidak semua tempat awam menyediakan tempat khas untuk menyusukan anak. dan tidak semua bernasib baik untuk mendapat tempat di tempat tersebut. adakala ia penuh sesak. Jadi, adakah dengan membiarkan bayi menangis kelaparan itu cukup menunjukkan bahawa kita wanita yang kaya dengan sifat malu, tidak menyusukan anak di tempat awam ? saya teringat satu kata " A hungry man is an angry man". Bayangkan anda di tempat si kecil itu, yang belum pandai berdikari untuk mencari makanan sendiri dan bergantung penuh pada ibunya. 


Tepuk dada, tanyalah hati anda...


Apapun saya mengalu2kan pandangan yang berbeza...=)













Pilot yang fully BF

setelah sekian lama saya menunggu gambar daripada pilot kita yang sorang ni, baru ini saya dapat melihat gambar2nya. teruja saya dibuatnya sebab saya memang suka dengan perjalanan BF beliau sebagai seorang juruterbang wanita TUDM. itulah dia Kapten Siti Suraida... Dalam karier askar ni tidak ramai yang berjaya menyusukan anak sepenuhnya. Lagi2 yang bekerja di luar, macam kapten kita seorang ni. terbang ke sana-sini membawa kapal terbang. 



slot dari Kapten... kisah yang superb!!

Saya penah menjemput beliau dalam sesi perkongsian kisah beliau semasa Program Seni Penyusuan Susu Ibu bagi Wanita Bekerjaya peringkat DBKL..  Sungguh cerita beliau sangat mengujakan. Kalau dahulu beliau menggunakan Spectra 3. Kenangan terkejar-kejar apabila 'flight' dah landing, mesti menjadi memori terindah. Berlari2 ke bilik air airport untuk mencari suis bagi memerah susu dengan masa yang terhad.. Keadaan terpaksa, tiada pilihan lain.

Akhirnya, disebabkan keperluan mendesak untuk mendapatkan 'mobile pump', maka medela freestyle berjaya di 'grab' =). Ia lebih selesa dengan kapten, kan..=)
Mengheret bekas polistrin putih itu sudah menjadi lumrah bagi beliau demi Myra. Itulah tanggungjawab si ibu, lagi2 apabila berjauhan dengan si anak. Terus cekalkan hati walaupun di luar sana banyak pilihan lain untuk makanan si kecil. Tapi beliau teruskan azam yang tinggi dengan niatnya untuk menyusukan anak sepenuhnya. Dengan keadaan persekitaran yang dikelilingi oleh kaum adam yang tidak biasa dengan budaya 'breastfeeding'. Adakala perkataan mereka meluluhkan hati namun diteruskan perjuangani ini. Semoga dengan ketidakbiasaan itu menjadi kebiasaan buat mereka. kerana adanya seorang wanita bernama Kapten Siti Suraida Mazlan.. 



tinggi di atas awan...


Saya pernah menulis entri berkenaan beliau di sini.


tanggungjawab si ibu apabila meninggalkan Myra di Kuala Lumpur sementara dirinya melaksanakan tugas demi negara... Orang kuat dan tabah sahaja mampu lakukan begini...

UPDATE : Cara kapten melaksanakan misi mengepam susu

Jika kapten terlibat dengan penerbangan : 
Mengepam ketika sudah mendarat dan berlari2 mencari 'port' samada di surau atau tandas. Semasa membawa kapal terbang tak boleh mengepam, sebab perlu fokus yang tinggi untuk membawa kapal terbang.

Sekiranya tiada sebarang penerbangan :
 masa kerja kapten adalah 8pagi hingga 5 petang. Sesi mengepam pula dilakukan pada jam 10 pagi, ketika solat zohor dan ketika solat asar. 

Apabila kapten out-station :
Mengepam macam biasa tapi di tambah lagi sesi mengepam di malam hari kerana tiada anak di sisi. dan ebm akan di tumpangkan di mana2 peti ais kemudian apabila hendak bawa pulang, akan menggunakan cooler box / bekas polistrin



permata hati kesayangan kapten... Myra, hampir 1 tahun.. fully bf

Salam sayang buat kaptenku...

Penyusuan alternatif melalui botol

Tidak semua bayi berjaya menyusu melalu cawan. kebanyakkanya menyusu melalui botol. Lagipun,  tidak semua pengasuh yang rela dan rajin menggunakan cawan semasa hendak memberikan susu pada bayi. kerana ia satu pekerjaan yang agak leceh. 
Jadi alternatif kepada cawan, sudah tentulah botol. Pengasuh pun selesa apabila ibu2 menyediakan botol susu untuk bayi yang dihantar kepada mereka.
Cuma ada sebahagian kes yang bayi menolak untuk meminum dari botol. Jadi sukalah untuk saya kongsi sedikit panduan untuk ibu2 yang baru mendapat cahaya mata. Kita yang dewasa mempunyai citarasa sendiri, bayi yang sekecil itu pun mempunyai citarasa mereka juga =) ...
Penting kita mengetahui botol dan puting yang disukai oleh bayi kita. Jadi jangan sebab kita suka barangan Avent, kita pun paksa bayi kita menerima botol Avent! Mungkin kita suka jenama Tommie Tippie, tapi anak kita suka jenama Pigeon.. citarasa orangkan berbeza2..Mari kita raikan perbezaan =)

Tips untuk memilih botol untuk bayi

1. Beli satu sahaja botol untuk  satu2 jenama sehinggalah anda menjumpai botol yang menjadi minat si kecil! Selepas itu barulah beli botol yang anak anda suka, banyak2!

2. Kekalkan penggunaan puting 'newborn'
Kerana puting ibu tidak pernah berubah2 lubangnya sejak bayi lahir sampai bila2. Jadi tidak perlulah apabila bayi berumur 3 bulan, kita pun tukar puting yang khas untuk bayi 3 bulan. Usah terpedaya dengan pelbagai produk puting di pasaran..

Puting 'newborn' atau 'slow-flow' selalunya sesuai untuk bayi yang menyusu susu ibu. Penggunaan 'fast-flow nipple' boleh menyebabkan bayi menolak untuk menyusu direct di breast ibu atau 'overfeeding' sepanjang hari. Seelok2nya, ibu2 cuba dahulu menghisap puting botol tersebut untuk mengetahui aliran susu yang keluar. Tapi janganlah menghisap susu ibu. Anda letaklah air masak dalam botol tu. Tak sanggup daku nak minum susu sendiri. tapi siapa yang sanggup, silakan he3

Apabila anak sudah di introduce dengan botol, ibu juga jangan melupakan bahawa anda harus mengepam/memerah supaya produksi susu kekal seimbang dengan susu yang bayi anda minum. Adalah dinasihatkan supaya mengelakkan memberi amaun yang banyak melebihi amaun yang anda perolehi apabila mengepam/memerah. 


Untuk memulakan pemberian botol, adalah lebih baik ketika bayi berumur 3-6 minggu. Pemberian puting botol pada peringkat awal dapat mengganggu kebolehupayaan bayi untuk menyusu pada payudara ibu.
Seboleh2nya, si ibu tidak berada berdekatan dengan anak semasa pemberian susu menerusi botol tersebut. Kerana bayi2 yang sungguh bijak ini agak susah menerima puting botol apabila ada bau ibunya di sisi. Lebih baik pemberian susu menerusi botol ini dilakukan oleh bapa atau ahli keluarga yang lailn.


TIPS UNTUK BAYI YANG MENOLAK BOTOL


mari cuba 'trick' ini... he3


1. cuba posisi yang berlainan semasa hendak menyusukan anak dengan botol. Pastikan posisi semasa menyusukan anak secara 'direct' berbeza dengan posisi semasa hendak menyusukan anak dengan menggunakan botol. Tegakkan sedikit badan bayi dengan menyandarkan bayi pada badan orang yang hendak memberikannya susu botol tersebut.


2. Periksa suhu susu yang hendak diberikan kepada bayi. mungkin susu itu terlampau sejuk atau terlampau panas bagi bayi tersebut. Bayi ni kadang2 mempunyai suhu susu yang dia minati


3. Cubalah pelbagai puting botol. Ada bayi yang tidak suka dengan puting keras, kebanyakannya lebih suka dengan puting lembut (playtex nipple )... tapi jangan lupa, pastikan puting tersebut adalah 'low flow'


TEKNIK PENYUSUAN ALTERNATIF


Sebenarnya tiada undang2 mengatakan bayi wajib meminum susu dari botol, selain dari payudara ibu. Cuma majoriti memilih botol sebagai alternatif lain kepada pemberian susu. Jadi, marilah kita berseronok dengan mencuba kaedah2 lain...theee


1. Dari hari pertama bayi dilahirkan, sebenarnya bayi sudah mampu minum menerusi cawan. Kebanyakan hospital menggunakan cawan untuk memberikan susu kepada bayi di awal kelahiran ( sekiranya wujud masalah2 tertentu ) supaya tidak mengganggu proses 'breastfeeding'.


2. Bayi boleh minum menerusi sudu. titiskan sedikit demi sedikit ke dalam mulut mereka.


3. Penggunaan picagari. keluarkan sedikit susu melalu picagari tersebut ke tepi mulut bayi dan biarkan bayi menjilatnya.


4. Penggunaan 'sippy cup' untuk bayi yang besar. Keluarkan sedikit susu pada hujung muncung yang hendak di hisap oleh bayi kemudian biarkan mereka menghisapnya dengan sendiri.


Sekiranya masih belum berjaya.... Jangan GIVE UP! Teruskan mencabar diri sendiri mencari pelbagai solusi.. 


1. Dapatkan pembantu yang boleh membawa anak anda kepada anda setiap kali tiba masa menyusu ( Kawan saya pernah lakukan yang ini )


2. Untuk bayi yang besar ( 6bulan ke atas ), memadai mereka meminum susu sebanyak 2 kali sahaja sepanjang masa anda bekerja. selebihnya, sediakan makanan yang mencukupi untuk mereka.


3. Ibu menggunakan setiap masa rehat yang anda untuk menyusukan anak. ( kalau  kakitangan kerajaan selalunya mempunyai masa rehat jam 10 pagi, 1.00 tengahari )
4. Sekiranya sesuai untuk melakukan kerja dari rumah, itu adalah lebih senang =)


Teruskan usaha ye ibu2..ragam anak2 ni macam2. Tapi bilamana kita memberikan pengorbanan yang besar dalam memenuhi hak mereka, insyallah mereka akan menjaga hak kita semasa kita tua nanti. 

Perjalanan Penyusuan buat Khawlah Sakinah

Saya terjebak dengan dunia penyusuan susu ibu sejak Khawlah Sakinah lahir, iaitu pada 13 November 2010. Sejak dari itu, saya tidak menoleh kebelakang lagi. Saya perteguhkan keazaman saya. Ketika itu, saya fikir perjalanan penyusuan susu ibu itu MACAM SENANG. sebab orang2 dulu boleh je buat tanpa pergi ke kelas, tanpa ada Kaunselor Laktasi dan sebagainya. lepastu saya tengok orang selalu kongsi cerita best2 tentang BF ni. saya tengok best sangatttt.
Tapi apabila saya mengharungi perjalanan ini, nampaknya ia satu perjalanan yang penuh cerita pahit-masam-manis nya. Itulah sebabnya, penyusuan susu ibu ini digelar sebagai satu 'ART' atau kata melayunya, SENI. Ada masa kita di atas, ada masa kita dibawah. Ada masa semangat menggunung tinggi, ada masa emosi terganggu...


Saya lalui pelbagai rintangan sepanjang penyusuan Sakinah. Diantaranya....


1. Sakinah telah diberikan susu formula oleh pihak hospital seawal satu hari dilahirkan.


2. Sakinah suka tidur, jadi dia kurang menyusu direct. Lagipun dia telah mengalami 'nipple confuse' akibat pendedahan kepada puting botol di awal kelahirannya.


3. Penyusutan bekalan susu yang saya perah daripada 2oz kepada 1-2 sudu sahaja akibat daripada pemberian 'Gripe water' 3x sehari. Ini adalah saranan daripada jururawat apabila Sakinah selalu kembung perut.


4. Saya didatangi haid sejurus selepas darah nifas saya kering. Darah nifas saya kering harini, esok petang saya sudah didatangi haid. dan haid  setia mendatangi setiap bulan, tak pernah miss. Jadi setiap kali datang period, saya akan melalui fasa gangguan hormon selama 2-3 minggu dan menyebabkan susu saya akan menyusut selama tempoh tersebut. Dari 20oz/hari ( sesi mengepam 4x di pejabat ) kepada 10-15oz/hari. Bayangkan saya melalui fenomena ini setiap bulan.


5. Stok susu yang berada dalam deep freezer mencair akibat daripada kecuaian diri sendiri yang tidak menutup pintu freezer dengan rapat.


6. Mengalami masalah gangguan eletrik akibat daripada kecuaian diri sendiri juga yang terlupa nak membayar bil letrik. Jadi terpaksa memunggah susu dan masukkan ke dalam polistrin


7. Mengharungi kerjaya sebagai Inspektor Kesihatan yang banyak kerja di luar pejabat, terlibat dengan pelbagai operasi penguatkuasaan, bekerja sampai malam, bekerja di hujung minggu, memberi ceramah kepada orang awam. Kemudian kerjaya yang di monopoli 80% lelaki.


8. Mengandung ketika Sakinah berumur 1tahun 1bulan sehingga memerlukan ibu susuan dan Sakinah berjaya mempunyai 3 orang ibu susuan.


saya cerita ini semua supaya ibu2 lain terus bersemangat waja dan membara untuk menyusukan anak walaupun bermacam2 liku2 yang perlu dilalui. Sebab ramai ibu2 yang mengadu masalah itu ini kepada saya sehingga mereka hilang semangat.. 


Ibu....Sekali kita sudah melangkah ke hadapan, jangan sesekali berundur dari medan perjuangan!! Teruskan berjuang, teruskan mencari kekuatan... sesungguhnya bukanlah bererti sebuah perjuangan itu tanpa keperitan dan kesusahan. Hadapi dengan tenang dan sabar..... 


Sebuah memoir...


 
 

deep freezer yang dipenuhi dengan stok yang dikumpul semasa cuti berpantang selama 2 bulan.


deep freezer yang dibeli..waktu ini menggunakan duit simpanan KWSP. ( full use of the money he3 )


pam pertama yang saya gunakan adalah Spectra 3..TERBAIKKK!! sesuai untuk ibu2 bekerjaya sebab ia boleh buat double pumping, jadi menjimatkan masa. harga pun ekonomi...


berpindah kepada medela fs selepas melalui kekangan2 dan keperluan kepada mobile pump apabila bergelar Inspektor Kesihatan ini. kali ini menggadaikan barang emas demi untuk Sakinah.


memerah susu di meja sahaja dengan keadaan ruang pejabat yang terbuka. no partition, no cubicles =)

    

saya pakai shawl sahaja. Satff saya ni suka bertanya pasal BF walaupun masih bujang. 
( waktu ni guna medela fs )


tudung besar juga boleh cover upacara megepam =)
( waktu ni guna spectra 3 )


Ketika teruja nak membeli avent manual akibat daripada teracun daripada testimoni kawan. sungguh2 Avent  Manual ini sangat best dan sangat berguna untuk saya yang banyak kerja di luar.


perbezaan di antara penggunaan spectra 3 dan avent manual. 
Hasil dari avent manual lebih masyukk kerana avent manual ada cushion massager berbanding spectra 3.


di kala susu masih meriah. sesi pertama sahaja sudah dapat sebanyak ini.


di kala susu merudum apabila cik P menjelma




mengepam semasa ada taklimat di dewan.


mengepam semasa sesi latihan bersama ahli kumpulan untuk Konvensyen KIK Peringkat DBKL.

 
 

bermarmet (kiri ) / mengepam (kanan) semasa dalam mesyuarat wabak denggi yang berjam2 lamanya.


menambahkan ilmu BF dengan menghadiri Kursus Kaunseling Penyusuan Susu Ibu 20jam.
guna duit KWSP juga untuk menyertai kursus yang berharga RM300 ini.


untuk kawan2, TERUSKAN PERJUANGAN..walau siapapun kita, kita tetap seorang ibu...
Gud luck n all da best..muahhh...









Abby Abadi kembali kepada fitrah...

di saat saya membaca berita tentang Abby Abadi yang telah bertudung, hati saya sebak bercampur gembira tak terkata..memang sungguh2 saya gembira dan bersyukur tak terhingga..


Kenapa saya menulis tentang Abby Abadi ini ?
Al-kisahnya, saya adalah peminat Abby Abadi yang fanatik. Semua ni bermula sebab Gerak Khas. owhh betapa gilanya saya dengan Inspektor Aleeza itu... saya jadi peminat fanatik ni bermula pada tahun 1998, ketika itu berada di tingkatan peralihan ( waktu tu sekolah arab, jadi ada tingkatan peralihan sebelum masuk ke tingkatan 1 ) kemudian berlarutan hingga ke tingkatan 5.. Kemudian saya mengubah diri saya yang terlalu fanatik kepada artis ini. Saya menghentikan kegilaan itu sebab pada waktu itu saya sedar tak guna saya menjadi fanatik kepada artis itu.
Saya punya fanatik sehinggalah kebanyakan duit belanja saya dihabiskan untuk membeli majalah2 yang mempunyai gambar Abby Abadi. Walaupun gambar dan cerita tentang Abby Abadi dalam majalah tu hanya sebesar sekeping gambar pasport. Saya sanggup berhabis untuk semua itu. Kemudian gambar2 tu saya akan gunting dan simpan dalam album 'adhesive'.. Saya mempunyai 2 buah album yang memuatkan semua gambar Abby Abadi. 
Owh itulah saya peminat seorang wanita bernama Arbaieyah bt Abd.Manan... 
Saya cuba cari semula album tersebut baru2 ini, tapi sudah tidak dijumpai. Mungkin saya telah melupuskannya he3


Tapi dalam pada minat yang begitu mendalam tu, saya tak pernah lupa mendoakan untuk K.Abby setiap kali lepas solat. tengok tuuu..dah macam berdoa untuk ibubapa dah. Nilah syukurnya saya berada dalam environment sekolah agama, jadi tak lupa tentang soal doa itu. Saya masih ingat lagi isi doa saya walaupun sejak saya berubah untuk tidak lagi memuja artis, saya dah jarang melagukan doa itu. Saya cuma membacanya dikala saya teringat untuk membacanya sahaja. Tapi masa yang tak lupa untuk membaca doanya adalah semasa sepanjang Ramadhan. lebih2 lagi di 10 malam terakhir sebab saya tahu wujudnya Malam Lailatul Qadar, malam yang dikabulkan segala hajat. 
" Ya Allah, kau berikanlah petunjuk dan hidayah-Mu kepada Abby Abadi supaya dia menjadi wanita yang solehah dan Kau pertemukanlah aku dan dia apabila dia sudah menjadi wanita solehah"


Alhamdulillah..doa saya yang pertama itu dikabulkan..tunggu dikabulkan hajat kedua pula. he3 
Dan saya juga mengikut jejak langkah Inspektor Aleeza. Saya sekarang bergelar Inspektor Aqilah, cuma saya inspektor di bidang kesihatan he3 ( nak jugak sama tu..hua3 )
Bila saya post tentang cerita Abby Abadi di fb, rupanya kuat lagi ingatan kawan2, junior2 saya disekolah dahulu tentang kegilaan saya pada Inspektor Aleeza he3 







sumber : dari arkib koleksi gambar Abby Abadi Love U All Lillah

semoga K.Abby Abadi akan menjadi wanita solehah..muahhhh

nota : kalau dapat jumpa K.Abby, tentu daku pelukkkk!! ha3



Ibu Susuan ke-3 : Mama Fiza

Salam alaik..
saya buat hebahan di FB dan di HM4HB sejak 2 minggu lepas untuk mencari ibu susuan buat Sakinah. Sangat terkejutlah saya apabila, ramai yang offer nak menjadi ibu susuan Sakinah.murahnye rezeki Khawlah Sakinah.
Bukan setakat dalam KL, luar KL pun ada... rupanya, trend ibu susuan ni bukan zaman Nabi2 dahulu sahaja. ia masih ada di zaman era moden ini cumanya ia tidak sebegitu popular dan tidak mendapat publisiti yang meluas.
Bila saya cakap pada kawan2 yang Sakinah ada ramai ibu susuan, ramai yang terkejut. " eh, masih ada lagi ke ibu susuan zaman ni ? " ayat biasa yang muncul he3..kalau anda2 di luar sana nak tahu, memang masih wujud ibu susuan itu tapi ia bukan satu fenomena lah..( guna ayat fenomena pulak. macam fenomena Ust.Don pula he3 ). Lagi satu orang malas nak guna khidmat ibu susuan sebab kurangnya info berkaitan dengannya. Alasan yang selalu saya terima.." nanti anak kita susah nak kahwin "...hmmm adekah hanya satu laki dan satu perempuan shj di dalam dunia ini  sehingga anak kita tak mampu mendapat pasangannya ?


Kepada sahabat2 yang sudi menjadi ibu susuan kepada Sakinah, saya amat2 menghargainya. Usaha kalian sungguh murni dan saya sungguh menghargainya. 
Kepada  Dayang Syed Hassan, K.Syazwani Ncorel, Meow Yusoff... terima kasih byk atas kesudian awak semua untuk menjadi ibu susuan Sakinah. semoga Allah jua akan membalas hasrat murni kalian..love u all =) Insyallah kalau ada rezeki, nanti Sakinah atau adiknya menjadi anak susuan kalian pula..=)


Akhirnya, Sakinah mendapat ibu susuan yang bernama Mama Fiza.. kakak kepada sahabat baik saya sendiri. alhamdulillah dipermudahkan jua...
Saya datang ke rumah Mama Fiza dengan berbekalkan sebuah polistrin kecil. sebab itu adalah polistrin yang selalu digunakan untuk mengangkut stok susu dari ibu susuan Sakinah.
Namun begitu, sungguhlah saya terkejut apabila kotak polistrin yang saya bawa tu tak memadai..Subhanallah..banyaknye susu yang telah di sumbangkan oleh Mama Fiza. Jauh di lubuk hati saya, saya amat tersentuh. Suami saya juga terharu dengan sumbangan besar yang telah dilakukan oleh seorang wanita bernama Nur Hafiza Shafie.. tak berbaloi dengan sumbangan kami yang ciput sungguh. ( nota : Ibu susuan layak menerima upah. Sekiranya dia menolak untuk dibayar, sekadar sumbangan kita di atas perjuangannya menyediakan bekalan susu. Walaupun sebenarnya tak terbayar dan tak ternilai dengan wang ringgit usaha, masa dan tenaga mereka ). semoga susu ni mencukupi sehingga Sakinah dapat adik he3


Berulang-alik suami naik tangga flat untuk mengangkut bekas polistrin ni. inilah baru dikatakan sokongan suami ha3 terima kasih banyak ye Abu Khawlah.. Memanglah sangat teruja menyusun susu dalam freezer. teringat zaman2 kegemilangan dulu, menyusun susu. sekejap2 jenguk freezer sebab puas hati pula tengok pemandangan stok susu tu he3 ( ni untuk memotivasikan diri untuk terus berusaha dalam perjuangan penyusuan susu ibu ). 
Mujurlah saya mempunyai 2 freezer. jadi tidaklah pening kepala dibuatnya, mana nak letak susu yang melimpah2 itu he3 Dengan bantuan pembantu setia, Sakinah kami memenuhkan freezer dalam tempoh hampir 30 minit. Mujur Sakinah yang tengah demam ni pun excited nak memunggah susu dari Mama Fizanya =)



aktiviti punggah-memunggah dari freezer Mama Fiza.
kotak polistrin kecik tu, saya punya. yang besar tu, pinjam bekas polistrin tuan rumah. x patut sungguh. datang rumah orang, menyapu susu dengan bekas polistrin orang sekali ha3
kepada Shue, pinjam ye bekas polistrin anda. he3


susunan pertama dibuat dalam upright freezer. penuh dan sempit freezer dibuatnya he3 pemandangan yang menginspirasikan diri ku...


selebihnya disimpan dalam chest freezer pulaa. stok susu mula mengganas di dalam freezer. babai ayam, daging, sotong, nugget..ha3



Keluarga baru Khawlah Sakinah......


Mama Fiza,Papa Cipudin, Abg Aiman...


adik Fateh...

NOTA : Saya akan mendokumentasikan semua maklumat berkaitan ibu susuan Khawlah Sakinah supaya ia dapat menjadi rujukan. Sedang mengusahakan Family Tree Chart untuk Sakinah.












Saya suka bercakap...

Tiba2 ada post begini pula ye.. Masa saya sekolah2 dulu, saya tak pernah terfikir yang saya akan berada di depan orang ramai dan memberi ceramah. Tak pernah terlintas pun. Setakat jadi Mak Karut tu adalah..
Tapi bila saya dah mula di tugaskan ke Unit Promosi Kesihatan ( aka Unit Pendidikan Kesihatan ), secara tak langsung tanpa saya sengajakan..saya rupanya telah pun bercakap berpuluh kali di depan audiens. Saya pun macam tak percaya hu3 rupanya untuk bercakap di depan orang ramai ni, kita memang sangat perlu tahu selok-belok ilmu yang kita nak sampaikan. Bila kita kurang arif, tu yang jadi kita jiwa kacau tu..dok uu-aa--uu--aa kat depan audiens.  Bab gabra tu normallah bila kita berada di depan. Tapi bila dah dapat mikrofon, macam nak bawak balik je mikrofon tu. tak cukup2 masa.ha3 Sekarang dalam perancangan saya, nak pergi kursus Pengucapan Awam ( Public Speaking ) untuk mengasah lagi skill sebagai seorang presentor..


Tapi ceramah yang paling saya suka adalah ceramah untuk murid sekolah. SUMPAH saya suka. sebab mereka adalah audiens yang PALING JUJUR. Kalau mereka suka dengan penyampaian kita, mereka memang pandang kita x pejam2 mata dan tersenyum2 ( tapi tak tahulah pula kalau mereka berangan nak wajah cantik macam saya, tu yang membuatkan mereka tersenyum2 ha3 APEKAH KENYATAAN INI ????? ). Kalau mereka bosan dengan ceramah kita, mereka akan berborak, atau buat muka macam tak makan 3 hari atau tido. Kemudian anak2 ini tidak mempunyai 'judgement' terhadap diri kita. Macam ceramah untuk orang dewasa ni, mereka sudah mempunyai 'pre-judgement' mereka sendiri apabila melihat kita. tu yang tak syoknye..hu3


Diantara ceramah yang saya bagi untuk murid2 sekolah, Denggi, Kebersihan diri, Pemakanan Sihat dan yang paling saya suka adalah mengajar pendidikan seks untuk mereka, iaitu tajuk Perubahan Awal Remaja yang selalunya dibuat untuk murid2 darjah 6. Saya amat suka mengajar pendidikan seks ini kepada anak2 supaya mereka tahu menyayangi diri dan maruah mereka. Jadi saya amat tidak menyokong pada mereka2 yang menentang pendidikan seks di sekolah. Ini adalah keperluan dan pengetahuan yang perlu diberikan kepada anak2 kita. kalau bukan kita yang memberikan info ini, mereka akan mencari info mereka sendiri atau mereka akan bereksperimen sendiri. Jadi info2 yang mereka dapati tanpa panduan ini, amat berbahaya untuk mereka. 
Soalan cepu emas yang selalu saya dapat ialah, macamana perempuan boleh mengandung..he3 Kalau dulu2 bila kita tanya pada mak ayah kita, tentu jawapannya " Ko budak kecik. jangan nak tanya yang bukan2 ". sudahnya si anak tadi ke sekolah, tanya pula kawan2. hmm


Ceramah lain yang paling saya SUKA adalah CERAMAH BERKAITAN PENYUSUAN SUSU IBU. ohh saya memang cintakan bidang ini. Itulah sebabnya saya amat menghargai ibu2 yang menghubungi saya bertanya itu ini tentang susu ibu. Hasrat saya adalah untuk melihat wanita2 di era ini mula membuka mata dan mengorak langkah bersama untuk meneruskan perjuangan penyusuan susu ibu. Saya tidak pernah terbeban dengan anda semua, duhai ibu2... jadi jangan segan silu untuk bertanya apa2 berkaitan 'breastfeeding'. saya akan membantu semampu yang mungkin.. boleh hubungi saya di 0176943757... nak jemput ke rumah untuk bagi consultation pun boleh. cuma saya ada mslh kekangan 'transport' =)



@ moms basic : membentangkan berkenaan solid food sambil menyusukan Sakinah


jemputan ceramah oleh NGO`s


@ Encorel Digital : jemputan ceramah dari syarikat swasta


Ceramah untuk murid2 sekolah

NOTA : saya sekarang sedang sibuk melakukan kerja2 audit dalaman. Jadi dah hampir 2 minggu lebih tak bagi ceramah.rindu pulok.tu yang tulis entri ini he3


Tabung Menabung Dari Kecil

Saya jarang membelikan Sakinah barangan permainan. sebab Sakinah pun belum tahu untuk meminta barang mainan yang ada dijual dikedai. tapi saya rasa, selepas ini kami tetap akan menempuh fasa ini dimana anak akan mula meminta barang mainan di kedai.
Melihatkan adik ipar saya yang selalu merungut kerana terpaksa melayan kerenah anak yang mahukan itu ini, duit pun banyak keluar, maka saya pun bimbangkan perkara itu. 
Maka saya dan suami mengambil inisiatif begini..
Saya dan suami akan memberikan RM1 setiap hari kepada Sakinah sebagai ' duit belanja' untuk dimasukkan ke dalam tabung. Walaupun pd masa sekarang dia belum tahu untuk menggunakan duit itu, tapi kami tetap ingin melatihnya.
Jadi, selepas ini, apabila Sakinah sudah tahu untuk meminta itu dan ini, kami akan suruh Sakinah gunakan 'duit belanja' nya yang dikumpul selama ini. Mudah2an ia akan berhasil untuk membentuk nilai menyimpan duit bagi mendapatkan sesuatu dan berusaha sendiri untuk memenuhi keinginan sendiri. insyallah, mudah2an.


Tabung untuk Sakinah.


belajar memasukkan duit syiling dengan sendiri


sangat teruja Sakinah dengan bunyi 'kling' yang berbunyi setiap kali duit itu jatuh


Semoga Sakinah akan menjadi manusia berguna dunia dan akhirat..