Mind-set



kita selalu sebut tentang mind-set. tapi apekah kita mengerti apekah itu MIND-SET?
kenapakah mind-set berkait rapat dengan kejayaan dalam penyusuan susu ibu? 
Mind-set apabila diterjemahkan ke dalam bahasa ibunda kita, maksudnya TETAPAN MINDA.
tetapan minda ni adalah settings pada diri kita. mcm setting handphone. kalau kita nak tetapkan settingnya berbahasa inggeris,maka hp kita akan berinteraksi dgn kita melalui bahasa inggeris. call-answer-reject-missed call-message receive dsbnya.
kalau kita tetapkan bahasa melayu pula, jadilah yang sebaliknya. jadi, handphone kita adalah apa yang kita tetapkan. begitulah dengan diri kita.. kita adalah apa yang kita set/tetapkan.
jika kita setkan pada minda bahawa kita rajin, maka rajinlah kita.
kalau kita setkan kepada minda bahawa kita ni pemalas, maka pemalaslah jawabnya.
mindset kita boleh berubah2 mengikut ketetapan minda kita. 
kita buat tetapan minda ini setiap hari dengan atau tanpa kita sedari. hasilnya dapat dilihat ke atas tingkahlaku, pemikiran kita.
minda ni sebenarnya bekerja mengikut fikiran kita. fikiran kita pula di pengaruhi oleh hati kita. hati yang bersih akan memberikan impak yang bersih juga pada pemikiran kita. hati yang kotor akan mengotorkan pemikiran kita.
percaya x??
situasi nya...sepasang suami isteri didatangi remaja yang meminta sedekah untuk bantuan pembinaan sekolahnya ketika di stesen minyak.
suami : ambillah nak duit ini. moga2 Allah memberkati hidup nak kerana membantu agama Allah
isteri : (setelah remaja tu pergi ) abang, orang sekarang mcm2lah. banyak yang tipu itu ini. kata untuk pembinaan sekolah, tapi duit tu pun entah ke mana nanti.tak boleh percaya sangat.
suami : xpelah yang. yang penting perbuatan kita bersedekah tu dah di catat oleh Malaikat dlm buku amalan kebaikan. yang selebihnya, Allah Maha Mengetahuikan....(suami tersenyum)
di sini kita boleh nampak perbezaan tetapan minda. positif dan negatif.
untuk memastikan hati sentiasa bersih, banyakkan zikrullah (mengingati Allah), sentiasa mendampingi Allah, hadiri majlis ilmu, banyakkan pembacaan ilmiah, bergaul dengan orang2 yang positif,sentiasa berkata pada hati untuk sentiasa memberi pada orang lain. kerana Allah tidak akan lokek untuk kita yang suka memberi..
untuk itu, ibu2....  mulai hari ini, buatkan tetapan minda untuk memberikan yang terbaik untuk anak2, sentiasa berfikir positif bahawa susu kita mencukupi buat anak. apabila kita terlalu rungsing memikirkan susu yang tidak mencukupi, akhirnya susu kita memang benar2 berlaku..iaitu susu susut. 
tidak dinafikan adakalanya kita punyai saat2 susu merudum, cuma kita jangan terlalu tertekan dengan situasi itu. teruskan tetapan minda bahawa SUSU SAYA CUKUP UNTUK ANAK SAYA, di samping usaha2 untuk memperbaiki keadaan.
kita adalah apa yang kita fikir...
JOM KITA BUAT TETAPAN MINDA POSITIF!!

------------------------------------------------------------------------------
saat saya berdepan dengan situasi kemerosotan penghasilan susu yang agak teruk. Namun alhamdulillah Allah masih mengurniakan saya kesabaran dan kekuatan menghadapinya. walau dari segi logik, saya mungkin tak mampu untuk meneruskan penyusuan susu ibu ini secara eksklusif. Tapi bila bercakap ttg REZEKI ALLAH, saya x mampu untuk memikirkannya dengan pemikiran manusia yang amat terbatas ini.
pada bulan lepas, ebm yang berada dlm freezer hanya20++. tp saya xtahu dari mana datangnya, skrg ia jadi 30++. padahal apabila saya mengepam di opis, saya hanya dapat membawa pulang susu yang cukup untuk esok sahaja! kemudian saya akan tarik lagi 2 peket dr stok dlm freezer. sepatutnya stok dalam freezer menyusutkan? yelah saya tarik je, tapi x top up pun..
apa yg berlaku,adakala susu 4 botol yang saya bekalkan pd pengasuh anak saya, hanya diminum 2-3 botol shj. jadi yang lebih saya akan bawa keesokan harinya. 
dan sekarang Sakinah bergantung pada susu ibunya dan susu ibu susuannya ( K.Intan & K.Aisah )..kepada ibu2 susuan sakinah...i love u all very much. kerana Allah telah mengutuskan anda buat anakanda saya untuk meneruskan kelangsungan hidup ini...


saat kemeriahan satu masa dahulu..


situasi sekarang...

Oreo Ice Cream cake


sepatutnya untuk lebih menarik, di taburkan serbuk oreo di atas cake supaya lebih mengujakan..
tapi untuk makluman, biskut oreo yang di beli telah di ngap sebahagiannye oleh nama yang di rahsiakan ha3
jadi ini sahaja yang mampu dilaksanakan =)

ok..jom kongsi resepi yang amat payahhhhh ini he3

bahan2 :
1 bekas ice cream ( ikut perisa kegemaran anda..)
1-2 peket biskut oreo
1/4 cawan unsalted butter yang telah dicairkan
* pesanan : gunakan loyang yang berkunci dan boleh di angkat 'dinding'nye. 

cara2 nye :
1. hancurkan oreo. ( saya gunakan lesung batu untuk hancurkan disebabkan peralatan yang terhad )
2. butter yang telah di cairkan di gaul dengan serbuk oreo tadi. dan siram dalam loyang sebagai based cake
3. masukkan loyang itu ke dalam peti sejuk selama 10 min untuk mengeraskan butter tersebut.
4. pindahkan aiskrim ke dalam mangkuk/bekas yang besar. kemudian gaulkan aiskrim supaya menjadi sedikit cair.gaul dalam 5 minit.
5. keluarkan loyang yang berisi oreo tadi dari peti sejuk. masukkan aiskrim ke dalam loyang. sapu rata.
6. kemudian puan2 boleh hias mengikut citarasa puan2 ( guna biskut oreo, serbuk oreo, choclate rice atau apa shj yang boleh di terima akal he3 )
7. kemudian sejukkan dalam bahagian freezer selama 5jam.
8. apabila dah beku, dah boleh di potong untuk dinikmati =)

amacam??? senang ke payah ?? he3



Anak & Ibu Susuan

sudah lama saya tidak menulis entri. mohon maaf pada yang menunggu entri2 baru.
hari ni saya nak menyentuh tentang perihal anak susuan dan ibu susuan. memandangkan isu ini kini, sudah mula mendapat perhatian masyarakat. saya tidaklah ingin mengupas isu ini secara sendirinya memandangkan ilmu agama saya yang masih cetek. saya cuma membawakan informasi2 yang telah saya dapati dari ulama... semoga ia menjadi panduan kita semua..



susu yang diterbang khas dari Mama Aisah untuk Sakinah


sedikit latar belakan kisah..
Khawlah Sakinah mempunyai 2 orang ibu susuan kini.. satu ada kakak ipar saya sendiri, K.Aisah yang kini berada di Labuan. dan satu lagi sahabat karib saya, K.Intan Safinar yang merupakan course-mate saya, opismate husband saya...
saya mengalami masalah bekalan susu. jadi susu2 dari ibu2 ni yang me-'top-up' bekalan susu saya.. saya tak sanggup memberikan sakinah susu lain selain susu ibu kerana hak Sakinah adalah mendapatkan susu ibu sehingga umurnya 2 tahun.



Khawlah Sakinah dengan ibu susuannya, K.Intan Safinar
proses pengagihan dan pengosongan freeser =)


Bismillahirrahmanirrahim..


Anak Susuan Dalam Hukum Haram Pernikahan
Apabila seorang wanita itu menyusukan anak orang lain dengan air susu hasil dari perkongsian perempuan itu dengan suaminya, maka jadilah anak itu sebagai anak susuan kepada KEDUANYA ( SUAMI & ISTERI ). 
sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sayyidatina `Aisyah Radhiallahu`anha beliau berkata :
Maksudnya : " Sesungguhnya Aflah saudara Abi Al-Quraisy meminta izin kepadaku ( untuk masuk ) setelah turunnya ayat Hijab, lalu aku berkata : " Demi Allah tidak aku mengizinkannya masuk sehinggalah aku meminta izin kepada Rasulullah SAW. kerana saudara Abi Al-Quraisy bukanlah orang yang menyusuiku akan tetapi yang menyusuiku adalah isteri Abi Al-Quraisy "
Kemudian Rasulullah SAW masuk kepadaku maka aku berkata " Wahai Rasulullah sesungguhnya lelaki itu bukan orang yang menyusuiku akan tetapi orang yang menyusuiku adalah isterinya ( Abi Al-Quraisy "
Rasulullah bersabda " Izinkanlah dia kerana sesungguhnya dia adalah bapa saudaramu "
`Urwah berkata " Oleh kerana itu `Aisyah berkata " Haramkanlah daripada sesusuan apa yang haram kerana nasab keturunan "
-Hadith Riwayat Bukhari -


Oleh itu, jadilah anak susuan itu mahram kepada perempuan yang menyusukan dan suaminya, begitu juga keturunan suami siteri. berikut adalah mahram kepada anak susuan tersebut :


1. Perempuan yang menyusukan
2. Suami ibu susuan
3. Ibubapa kepada ibu susuan
4. ibubapa kepada suami ibu susuan
5. Adik-beradik kepada ibu susuan
6. Adik-beradik kepada bapa susuan
7. Anak2 kepada ibu dan bapa susuan


Manakala orang2 yang menjadi mahram kepada ibu susuan dan bapa susuan adalah anak yang disusukannya, begitu juga kepada anak susuannya dan kebawah ( contoh : Sakinah meminum susu K.intan. hubungan K.intan & suaminya dengan sakinah adalah hubungan mahram. apabila sakinah dah kawen kelak, anak sakinah nanti tetap menjadi mahram kpd K.intan dan suami  )
Tetapi ibubapa, nenek, ibu atau bapa saudara dan adik beradik kepada anak tersebut tidak menjadi mahram kepada ibu dan bapa susuan berkenaan.
( contoh : saya  & suami tidak menjadi mahram dengan K.Intan dan suami, mak ayah saya tidak menjadi mahram kepada K.Intan & suami, adik beradik saya mahupun adik beradik suami saya tidak menjadi mahram kepada K.Intan & suami, adik beradik sakinah nanti juga tidak menjadi mahram kepada K.Intan & suami )
Hukum mahram itu hanya kepada anak yang menyusu itu hingga furu`nya seperti anak2nya, cucu dan ke bawah.


wallahualam


~di petik dari BRUNET


Nota : Untuk mama Aisah dan Ibu Intan, terima kasih yang tidak terhingga atas jasa kalian..Andalah insan mulia di hati saya dan keluarga..Semoga Allah memberkati hidup kalian dunia dan akhirat. ameen

Fettuchini Bolognaise

kebiasaannye orang guna spagheti tapi rumah saya tiada spagheti.jadi saya gunakan apa pasta yang ada di rumah saya. ingatkan susah sangat nak buat, tp paling simple, ni lah masakannya.saya rasa,pagi2 senang nak masak untuk buat bekal sarapan ke pejabat. ( pendapat saya lerr he3 )



fettuchini bolognaise yang telah saya sediakan untuk bekalan suami ke pejabat


bahan2 :
spagheti
ayam tanpa tulang ( potong dadu ) / ayam salami ( hiris panjang2 )
garam, serbuk lada hitam
2 biji kuning telur
3/4 cawan Parmesan ( dihiris halus )
olive oil
4 sudu besar krim ( yg ni saya tertinggal utk di letakkan )
daun parsley ( di cincang halus ) atau serbuk Mc'Cormick Parsley


Cara2 :
1. rebus spagheti. masukkan sedikit garam dan minyak. dah siap rebus, toskan spagheti.
2. masukkan telur, krim, cheese, black pepper,garam ke dalam satu mangkuk dan kacau sehingga sebati.
3. dalam periuk lain, masukan sedikit olive oil. goreng ayam/ayam salami.
4. selepas daging dah masak, masukkan spagheti yang telah di tos. kemudian masukkan campuran telur tadi ke dalam periuk. gaul dengan spagheti sampai sebatian telur tu masak.
5. masukkan serbuk daun parsley.
siap dihidang. selera kami, suka makan dengan sos cili=)

Popia Sardin, Classic Potato Salad & Mc'flurry



saya buat sardin mayo banyak2 dan kemudian simpan dalam peti untuk di sapu pada roti bila2 masa kelaparan. jadi, tak payah beli sardin mayonis yang dah siap dalam tin tu. dahla mahal, sikit pula tu. tak puas makan hu3
untuk buat sardin tu...


INTI SARDIN MAYONIS
1 tin sardin
3/4 buah lemon ( ambil jus perahannya sahaja )
garam
serbuk lada sulah 
mayonis


hancurkan sardin, kemudian masukkal jus perahan lemon dan akhirnya tambahkan garam dan serbuk lada sulah sesedap rasa. campurkan pula mayonis 3 sudu besar atau lebih mengikut selera. saya letak banyak sebab suami saya sukakan mayonis =)
dah siap untuk disapu pada roti dan selebihnya simpan dalam bekas tertutup dan masukkan dalam peti sejuk.


POPIA SARDIN
bahan2 : 
kulit popia
1 biji telur
gunakan sardin mayonis yang kita dah buat tadi


cara2 :
letakkan sardin mayo di atas kulit popia, kemudian gulung macam popia. 
untuk melekatkan bahagian hujung popia, sapukan telur sedikit kemudian lekatkan.
goreng di dalam minyak panas.
bila dah popia dah masak, boleh dihidangkan


CLASSIC POTATO SALAD
3-4 biji kentang ( di rebus sampai lembut )
1-2biji bawang merah di racik halus
1 batang carrot di hiris halus
3 sudu besar mayonis
serbuk lada sulah dan garam
* pilihan : letakkan serbuk daun basil untuk menaikkan bau


cara2 :
rebus kentang terlebih dahulu sehingga lembut.
masukkan ke dalam mangkuk dan lenyekkan kentang.
masukkan carrot dan bawang merah, gaul dengan sekata.
kemudian diikuti dengan mayonis, garam dan serbuk lada sulah.
kalau menggunakan daun basil, tabur serbuk daun tersebut di pada salad tadi.
siap di hidang ( boleh dimakan begitu shj atau makan dengan chicken chop )


MC'FLURRY
bahan2
m&m 
3-4 scoop aiskrim vanila
3 cawan susu uht 


cara2 :
blend semua bahan di atas sehingga hancur. kemudian boleh dihidangkan..
rasanye, macam di Mc'D he3

Nasi Goreng Cina

saya telah mencuba resepi dari Chef Kamarul.perghhh memang terasa macam di kedai..

 
menu sarapan pagi : nasi goreng cina + telur mata kerbau
* bekalan suami isteri dan anak ke pejabat dan rumah nenek*

Bahan2 ( sajian 3 orang ) :
3-4 mangkuk nasi putih + garam+serbuk lada sulah ( gaul nasi sejuk dengan garam dan serbuk lada sulah ikut kuantiti nasi.biar nasi ada rasa masin2 sikit )
3 ulas bawang putih dia hiris
udang harimau 5-6 ekor
isi ayam yang di potong dadu
3-4 sudu besar sos tiram
2 sudu kecil minyak bijan
sayur campur
3 biji telur

Cara2 :
1. panaskan kuali dengan minyak kemudian tumiskan bawang putih sehingga naik bau
2. masukkan udang dan ayam. 
3. bila ayam dan udang dah masak, masukkan sos tiram.
4. masukkan sayur campur
5. masukkan nasi yang dah di gaul dengan garam dan lada sulah tadi
6. kemudian gaul nasi tadi dengan  minyak bijan. gaul sampai rata baru tutup api
7. siap untuk dihidang bersama telur mata.

Simple Sauteed Salmon

ini adalah percubaan pertama saya memasak salmon. sebabnya rumah saya tidak pernah dimasuki salmon hu3
semasa masak, asben kata " bau dia..perghhh menyengat! "
bila dah mula makan " ini memang sedap. ada masin, ada masam. cicah dengan sos BBQ lagi sedap! "


jadi nak kongsi resepi yang amat mudah..



menu petang : salmon sauteed with triffle


Bahan2 :
salmon 
3 ulas bawang putih ( dihiris)
1 batang serai ( dihiris )
3/4 lemon
garam
serbuk lada sulah 
daun basil ( brand mc`cormick ada daun basil yang dah hancur )


Cara2 :
1. sapukan salmon dengan  garam + serbuk lada sulah
2. panaskan minyak zaitun di dalam kuali leper/frying pan. tumis bawang putih sampai naik bau
3. masukkan hirisan serai. 
4. apabila dah naik bau, masukkan salmon tadi. susun cantik2 dalam kuali leper. 
5. perah lamon ke dalam kuali. 
6. tabur daun basil di atas salmon.
7. bila salmon dah masak, balikkan bahagian bawah pula. masak salmon ni x payah garing2 mahupun hangit. masak half-cooked shj.
6. siap dihidang bersama sos BBQ...

resepi chicken chop with lemonade


dinner threat : chicken chop with lemonade
nota kaki : waktu ni presentation failed sebabnya belum pergi beli pinggan mangkuk dan gelas yang classs =P


chicken chop
bahan2 utk chicken chop :
1. isi ayam yang tidak bertulang di perap bersama garam dan serbuk lada sulah selama 10 minit atau lama lagi.
2. tepung gandum
3. telur
4. serbuk roti / serbuk biskut tawar / serbuk cornflakes ( utk percubaan pertama, saya menggunakan biskut cap ping pong yang 4 segi tu. kemudian saya lesung-batukan ia sampai hancur =))


cara2 :
1. isi ayam tadi tu, mula2 salutkan dengan tepung gandum. kemudian salut pula dengan telur kemudian baru golek2kannya di atas serbuk biskut.
2. gorengkan di dalam minyak panas yang banyak.
3. bila dah masak,angkat dan sedia untuk dihidangkan bersama sos bbq dan kentang goreng.


untuk sosnya :
1. saya hanya beli sos yang instant. di pasaraya ada jual sos bbq. asalnye, saya nak buat sendiri sosnya tapi jenuh saya pusing JJ tapi tak jumpa brown sauce.


Lemonade
bancuh air masak beserta gula. kemudian perah lemon.masukkan ais.jadilah lemonade 

Triffle

harini nak kongsi resepi puding triffle yang telah saya buat. 



menu petang : puding triffle dengan strawberi milkshake


Puding Triffle
bahan2 :
3 sudu tepung kastard ( bancuh terlebih dahulu dengan air supaya ia larut semuanya )
1 tin air 
1 tin susu cair
4 sudu gula pasir
1 tin buah2an cocktail
kek swiss roll / apa2 shj kek
agar2 nona


cara :
( untuk puding kastard )
1. didihkan air dan gula dalam periuk. kacau perlahan2
2. kemudian masukkan bancuhan tepung kastard tadi ( api biar perlahan )
3. masukkan 1 tin susu cair. kacau perlahan2
4. bila dah nampak likat sedikit, masukkan buah2 cocktail
5. bila dah likat, tutup api dan biarkan sejuk sikit


( untuk agar2 nona )
1. ikut arahan seperti di label. ( psst : saya guna setengah sahaja paket agar2 tu memandangkan yang nak makan nanti dua orang sahaja )
2. biarkan agar2 tu sejuk sedikit ( tapi jangan sampai ia menjadi agar2 di dalam periuk ye )


dalam acuan/bekas
1. susun kek sebagai 'base' dalam acuan
2. kemudian masukkan puding kastard melapisi bahagian atas kek tadi.
4. agar2 nona di tuang pada bahagian atas puding kastard


Strawberi milkshake
bahan2:
1. air kotak susu dutchlady strawberi
2. ais batu
3. buah strawberi, chocolate rice ( sebagai hiasan )
4. gula pasir - ikut kemanisan masing2 


cara :
1. blend susu strawberi, ais,gula sampai hancur ( jadi macam ala2 slurpee 7 eleven tu )
2. tuang dalam gelas dan hias dengan buah strawberi dan chocolate rice.
3. tambahan : asben saya suka letak aiskrim sebagai topping nya.


pesanan penaja : presentation mesti class okeyh! =)

Masak-memasak untuk keluarga

pada tahun 2012 ini, saya telahpun berazam pada diri saya dan keluarga saya untuk menyediakan juadah buat mereka setiap hari. mudah2an tercapai azam ini.


untuk pengetahuan saudara-saudari,tuan puan, saya ni adalah spesis yang malas memasak. asal saya masak je, orang akan condemn mcm2 hu3 ( ia menyakitkan hati ). tapi suami saya sangat baik!! dia x condemn apa yang isteri dia masak. dan dia tak paksa isteri dia untuk memasak. kalau nak masak pun, kena tanya dia terlebih dahulu. takut nanti makanan tu jadi bahan membazir. 


saya memasang cita-cita untuk menyediakan hidangan untuk keluarga saya selepas saya bertemu dengan sumber inspirasi saya. seorang wanita yang hebat..i love u, kak Syazni Aziddin. dia benar2 membuka hati saya untuk menjadi seorang chef ( walaupun saya tak pandai memasak ) ha3 


saya sambut 2012 hanya di rumah dengan persiapan2 fizikal dan mental untuk menjadi 'master chef'. apa yang saya buat...


1. tulis azam besar2 atas kad manila dan tampal di dinding
2. buat jadual masakan untuk sebulan
3. membersihkan dapur saya, membuang segala bahan2 yang dah rosak, cuci peti ais, cuci dapur.
4. membeli bahan2 untuk menjayakan misi 'master chef'


berbekalkan 2 buah buku resepi. satu dari Chef Kamarul : Masakan ekspress, satu lagi dari Mama Fiza : Hidangan Si Cilik ( ha3 inipun boleh jadi bahan rujukan saya untuk maju ke hadapan =P)


petua yang sangat mudah untuk membangkitkan selera orang adalah : PRESENTASI ( PERSEMBAHAN MAKANAN )
untuk yang ini, saya telah membeli pinggan mangkuk yang baru tapi bukan membeli sampai membazir. membeli sekadar untuk keperluan kami 3 beranak.


inilah apa yang telah saya hidangkan pada sambutan Tahun Baru 2012 kami..=)



hidangan pertama : wholemeal bread + mayo egg, chicken slice, tomato,cheese cheddar,mustard & chili sauce
hot chocolate
" owh sedapnye. kalah breakfast set di mc'd " kata asben saya.. 



pencuci mulut di tengahari : aiskrim+oreo+lady finger+choc rice


sarapan : makaroni goreng, potato bun, hot chocolate


dinner threat : homemade chicken chop with lemonade
" sedap gilerr!! dah tak payah makan chicken chop kat luar dah " testimoni dari suami.


makan petang : homemade wantan with rose+lychee tea
" alamak, makan wantan masa perut kenyang. sedap! teh ni superb sedap. boleh tak kalau bancuhkan teh ni untuk dibawa ke opis " kata asben


hidangan tengahari : nasi minyak, tomato dan ayam cendawan masak lada hitam 
" yang ni sedap! ada nasik lagi tak ?? " bila asben dah mula melantak

semoga semangat saya akan terus melonjak2 =)
betul orang kata..bila orang yang memasak ni, dia kurang makan sebab dah kenyang amik bau masakan. saya sudah merasainya.
gudluck to all wives and mothers!!