Kedai bakeri di Seksyen 9 Bangi

Di seksyen 9 ada 3 buah kedai bakeri.
Kedai Yummie, kedai Makcik dan Kedai Bake With Yen. Disebabkan semuanya jiran saya, memang saya akan membuat pantauan harga ^_^
Tentunya semua kedai mempunyai perbezaan harga.

Disini saya akan senaraikan undian saya

No. 1 kedai Yummie
No. 2 kedai Bae With Yen
No. 3 kedai Makcik

Saya adalah pelanggan untuk kesemua kedai. Tapi kedai yang hari-hari saya akan pergi membeli-belah adalah di Yummie. 


ehsan dari mr google


Kemudian saya akan membeli di Bake With Yen apabila suami berkelapangan sahaja kerana saya memerlukan bantuannya untuk membeli bahan mentah pada kadar yang banyak. contohnya beli gula kastor 3 kg. Sebab Bake with Yen punya pembungkusan adalah dalam amaun yang berkilo-kilo banyaknya. harga sudah tentu lebih murah.


ehsan dari mr google

Dan saya akan ke Kedai Makcik apabila terdesak. contohnya apabila hari hujan atau perlu cepat. Tetapi istimewanya kedai Makcik ini, ada beberapa bekas yang saya perlukan tiada di Yummie tetapi ada di Makcik.

Nota kecil : berhadapan kedai Makcik ini ada gerai Laksa dan Cendol yang sedap!! Jangan lupa singgah ye ^_^


ehsan dari azalmuffins.blogspot


Nota kaki : untung saya berpindah ke Bangi ^_^

Cuti Tanpa Gaji

Bermula pada 14-12-2012, maka bermulalah episod saya sebagai kakitangan kerajaan yang bercuti tanpa gaji. Insyallah selama setahun.
Cuti Tanpa Gaji ( CTG ) yang saya ambil adalah cuti untuk menjaga anak.
Kepada kakitangan yang belum tahu keberadaan cuti ini, bolehlah merujuk pada Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 15 Tahun 2007 yang telah dikeluarkan semasa pemerintahan Datuk Seri Abdullah Hj.Ahmad Badawi.. Terima kasih Datuk Seri diatas keluhuran budimu mengerti tanggungjawab ibu-ibu di Malaysia ^_^

" Pegawai wanita yang melahirkan anak boleh dipertimbangkan Kemudahan Cuti Menjaga Anak oleh Ketua Jabatannya sehingga 1825 hari ( 5 tahun ). " sekiranya sesiapa yang berjaya memohon cuti melebihi 2 tahun, mohon kongsi ye. Nak tahu apa tipsnya untuk mendapat cuti sebegitu panjang dari Ketua Jabatan ^_^
info tambahan lagi...

syarat-syarat CTG Menjaga Anak ini adalah 
1. kemudahan cuti yang tiada bergaji
2. Tempoh keseluruhan kemudahan Cuti Menjaga Anak adalah tidak melebihi 1825 hari ( 5 tahun )
3. Kemudahan Cuti Menjaga Anak boleh diambil secara keseluruhan 1825 hari atau sebahagian daripadanya.
4. Jika pegawai telah mengambil Cuti Menjaga Anak 1825 hari sekaligus, maka ia tidak layak untuk mendapat kemudahan ini pada kelahiran seterusnya.
5. Sekiranya pegawai hanya mengambil sebahagian daripada kemudahan Cuti Menjaga Anak bagi satu kelahiran, maka dia layak untuk mendapat kemudahan ini pada kelahiran seterusnya.
6. Kemudahan Cuti Menjaga Anak adalah mengikut tempoh yang telah diluluskan bagi kelahiran berkenaan. Sekiranya pegawai terbabit ingin melanjutkan lagi Cuti Menjaga Anak, perlulah membuat permohonan baru kepada Ketua Jabatan sebelum Cuti Menjaga Anak yang sediaada berakhir, dengan syarat Cuti Menjaga Anak yang telah diluluskan tidak terputus dengan Cuti Menjaga Anak yang sedang dipohon.
7. Tempoh Cuti Menjaga Anak akan bermula selepas tamatnya Cuti Bersalin

dan info lebih lanjut, dijemput melayari http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp07/bil15/pp1507.pdf .

borang permohonan kemudahan cuti ini boleh didapatkan dari jabatan personel masing-masing. Jangan lupa sertakan bersama borang tersebut surat permohonan CTG itu bersama alasan-alasan yang kukuh. Alasan saya adalah untuk menyusukan anak !



kami anggota beruniform!
( kenangan bersama Kapten Siti Suraida )

Yeay!!!
Masa saya menggantung uniform. Masa untuk bersama anak-anak. 
Walaupun tiada gaji yang tetap sebanyak dulu, tapi saya sungguh bersyukur kerana anak-anak di depan mata. Dan saya sungguh menghargai perjuangan kehidupan kini. 
Walau tiada gaji dari kerajaan, masih ada rezeki buat saya dan keluarga ^_^
Untuk anda yang diluar sana yang optimis dengan rezeki Allah, mari kita menggali lubuk rezeki yang lain. 

Mencairkan coklat masakan dengan periuk nasi

Saya baru berpindah rumah namun tidak semua barang sudah di bawa ke rumah baru..
Kebanyakannya barang-barang besar belum di angkut termasuklah dapur memasak.
Tetapi bilamana hasrat hati nak buat kek juga untuk Lil Sakinah sempena harijadinya, ku mengkreatifkan diri mencari jalan penyelesaian untuk mencairkan coklat masakan.
Saya juga tiada microwave.
Taraaa....

'double boil' di dalam periuk nasi

tapi perlu diingatkan, untuk memudahkan pencairan coklat ini, potong/hiris coklat masakan ini nipis-nipis..

Selamat mencuba bagi yang tiada dapur dan microwave ^_^

Saya cintakan kerjaya surirumah

Tak terkata rasanya dapat menjadi surirumah sepenuh masa.. Rasa sayang sungguh dengan cuti bersalin kali ini kerana baru menikmati erti sebenar seorang SURI RUMAHTANGGA...
sehingga tidak sempat untuk melayari internet. tidak seperti semasa bekerja dahulu. punya banyak masa lapang.
Apabila sudah memegang status SURIRUMAH, sesungguhnya terasa masa 24 jam itu TER-lalu pantas berlalu. tiada masa untuk bersenang-lenang kerana banyak yang perlu dikerjakan.
Basuh baju..
Jemur baju...
Lipat baju...
Sapu sampah yang berkali-kali akibat kelincahan si kecil bereksperimentasi dengan pelbagai barang )...
Memasak..
Cuci pinggan...
Mandikan anak-anak...
Menyusukan anak-anak...
Bermain dan belajar bersama anak...
Memerah susu..
Melayan si raja...
wahhh... untung rumah ini tiada TV. mudah fokus untuk melaksanakan tugas seorang SURIRUMAH.
Hari pertama, hari kedua, hari ketiga... kantoi!!
Membebel-bebel, terjerit-jerit, stress... jadi pahala pun dah terbang. 
Alhamdulillah..bak kata pepatah, alah bisa tegal biasa..hari keempat dan seterusnya..lebih tabah..
dan hari ini pengakuan saya...SAYA CINTAKAN KERJAYA SURIRUMAH!!
Saya tenang anak-anak bersama saya...
Saya bahagia suami dan anak menikmati air tangan saya...
Saya gembira anak-anak lebih banyak masa bermesra bersama saya...
Saya bangga suami ceria apabila pulang kerja...
ohhh...tak terkata keseronokannya...



Santapan daging dendeng dan sup sayur buat suami


membuat 80++ biji cheese tart dan telah selesai dihabiskan oleh 3 beranak ini dalam masa 3 hari sahaja.


santapan buat suami yang baru pulang dari kerja dalam keadaan hujan nan lebat


ini kreativiti Sakinah.. *terhibur*


Sakinah sayangkan adiknya sesungguh hatinya..


mengisi masa lapang 2 beranak - cupcakes dengan tema rumput-rampai =)


ringkas tapi puasss...


pengubat keletihan seorang surirumah... kek coklat buatan sendiri


dia sedih kerana rindukan ayahnya yang sedang bekerja..
kalau mama yang pergi bekerja, bagaimana pula kesyahduannya ?? T_T


2 ahli syurga dalam kelenaan... 


aktiviti 2 beranak di masa lapang.. buttercake



Kejutan buat keluarga Zaidee

Terima kasih tak terhingga untuk keluarga angkat kami di Temasik yang dengan penuh ingatan tulus ikhlas menghadiahkan 'rocker' buat Syuraih..
Sungguh2 kami suami isteri terharu kerana ketulusan kalian terhadap kami.. dan semestinya pemberian ini sangat mengejutkan kami!
Terharu dan menitiskan airmata..
Rindu Singapura!!!
Sayang kalian >o<


Ledakan Pencuci Mulut...

merindui tutti frutti dan lapis cheesy...
tak sabar untuk memanaskan kembali pengadun >o<


lapis cheezy
tiramisu, oren, bluberry dan coklat....



homemade tutti frutti....
kids really  love it!!


Hadiah buat si dia...

Demi meraikan kelahiran adik Sakinah yang dinanti-nantikan, tidak dilupa si jantung hati yang menemani hidup kami selama 1 tahun 10 bulan ini, Khawlah Sakinah..

Buatnya, kami hadiahkan 'cleaning set' sebagai tanda ingatan mama ayah kepada Sakinah walau nanti akan hadir orang baru. Dirimu tetap di hati... *PELUK*



Suka-duka 3rd trimester

Walaupun sudah selesai bersalin, tetap juga ingin dikongsikan suka-dukaku semasa melayari trimester ketiga kandungan..




keluar masuk hospital dengan kontraksi yang main2...
CTG agak membosankan...

MASA BERSUKARIA DI KLCC


dia yang bergaya di depan kamera



masa untuk menikmati aiskrim




2 bekas aiskrim menelan belanja RM37.00
terima kasih banyak adik bongsu, abid...








gelagat dia memilih kasut..
menjadi tumpuan pengunjung dan pekerja kedai..


menghabiskan detik2 terakhir sebelum melapor diri ke hospital, makan aiskrim lagi di Tutti Frutti pula
terima kasih banyak en.suami yang sangat murah hati..=)


Sesi petangnya pula, makan donut Big Apple... PUAS!!


sempat lagi ke Konvensyen Kumpulan Inovatif & Kreatif peringkat Wilayah di Putrajaya di saat sudah melebihi 3 hari dari tarikh jangkaan bersalin.


Sudah tentu puas hati ! walaupun dalam kesaratan, menang juara jua...
tumpang gembira dengan semua ahli kumpulan


Aiskrim lagi... Pengarah jabatan belanja aiskrim untuk semua ahli kumpulan di KLCC.
Perasaan puas hati berganda2... sebab dapat makan aiskrim LOL


sudah tiba masa melapor diri ke hospital.
detik2 melayani kontraksi. posisi ini sangat selesa bagi menghadapi fasa kontraksi yang pertama.


CTG lagi.. kontraksi mula kerap dirasa.
tapi mampu tersenyum untuk kamera LOL

* tiada dalam gambar : masih menyusukan khawlah sakinah lagi pada ketika ini.. 

Sang Mujahid kecil..

Alhamdulillah wa syukrulillah saya panjatkan ke hadratNya di atas kurniaan seorang mujahid kecil yang sihat dan sungguh comel.
Maafkan saya tidak dapat mengemaskini blog ini seadanya.
Untuk ini, saya mengumumkan kehadirang sang mujahid...

SYURAIH FAQIH 
Syuraih di ambil sempena nama Syuraih Al-Qadhi, iaitu seorang hakim soleh, adil lagi bijaksana di zaman Saidina Umar Al-Khattab.
Faqih bermaksud yang baik pemahamannya dan dikaitkan dengan kedalaman ilmu seseorang dalam sesuatu bidang.

Di lahirkan pada 21 September 2012 pada jam 10.08 malam secara normal di Al-Islam Specialist Centre.
Dengan berat 3.34kg dan panjang 50cm.

Semoga dia akan menjadi Sang Mujahid di era ini...
amin ya rabb...




Di akhbar Harian Metro : Glamor beri anak susu ibu

Sewaktu saya berada di wad, berderu mesej masuk telefon bimbit saya memaklumkan bahawa telah keluar artikel penyusuan di akhbar yang turut memuatkan gambar dan kenyataan saya.
Sungguh saya berada di dalam wad, tidak tahu apa2 berita, melainkan adanya insan2 yang sentiasa mendoakan dan tidak melupakan saya untuk memberitahu saya..
terima kasih kalian di atas kasih dan ingatan kalian yang suci itu... salam peluk cium buat kalian...

Temuramah ini telah berlangsung pada Karnival Sambutan Minggu Penyusuan Susu Ibu Peringkat WPKL & Putrajaya di Perpustakaan Negara pada 14 Julai 2012.



uploaded by Mimi Zafran
tqvm mimi...

cerita lanjut boleh di dapatkan disini...

Terima kasih tak terhingga buat wartawan, Cik Puan Rosmaliana Aida Mohd Adnan yang sungguh lembut dan penuh kesantunannya dan sahabat jurugambar beliau. maaf kerana tidak sempat untuk menerumah sahabat jurugambar anda ...


37 minggu : Sakinah di serang acute broncholitis

Sakinah dan saya baru sahaja discaj dari Hospital Pakar Al-Islam, Kg.Baru semalam ( Ahad ). walaupun sebenarnya doktor nak terus menahan sakinah di wad memandangkan lendir di paru-parunya masih banyak lagi. Namun disebabkan Sakinah dan ibunya sudah psiko berada di hospital lama2, jadi doktor izinkan kami keluar...
5 hari berkampung di wad, memang menyeksakan. Kalaulah hospital swasta pun sudah rasa begini, apetah lagi hospital kerajaan.. 

Untuk Sakinah, mama nak nukilkan sesuatu untuk Sakinah. supaya satu masa apabila Sakinah membaca coretan ini, Sakinah tidak lupa bahawa mama sentiasa sedaya upaya menjaga kamu dengan sebaik mungkin... Walau ada yang berkata mama tak pandai jaga anak sehingga awak boleh jatuh sakit ( sungguh mengguris hati kenyataan ini )

Di saat kandungan mencecah 37 minggu..
Di uji dengan kesihatan anak.. Sakinah di serang demam, batuk dan selsema.
Di tambah pula dengan perangai baru Sakinah yang tidak mahu makan ubat.
Tidur mama sudah tiada lenanya.. 
Dengan menanggung kesakitan mengandung pada trimester terakhir ini..
Mama bangun di setiap malam untuk mengelap badan Sakinah..
Bilamana suhu makin meningkat, Mama ajak ayah bawa Sakinah ke Hospital Al-Islam.
kerana mama khuatir tiba2 adik SF nak keluar dalam waktu Sakinah berada dalam wad.
Jadi lebih baik kita ke Al-Islam. Apa2 jadi boleh bersalin terus di sana..

5 hari kita bersama2 berkampung di wad 303..
bersama-sama adik danial dan adik Rayyan..
Sakinah lalui pelbagai prosedur.
Prosedur nebulizer.. Pada mulanya, awak sangat takut dan akan menangis2 bila tiba waktu untuk di neb. Tapi apabila sudah rutin 4 jam sekali untuk di neb, awak pun dah makin lali dan pandai pegang nebulizer tu sendiri... Awak memang pandai... Bangga mama...



kemudian prosedur fisioterapi pula untuk keluarkan lendiran di paru2 awak.
Uncle Amin dan Auntie Aina menjadi wajah yang awak geruni setiap hari..
kerana mereka akan datang pada awak dan tepuk dada awak depan dan belakang..
Tapi mama tengok tak keluar airmata awak, cuma mama merasakan bahawa sebenarnya awak takut dengan mereka.
Tapi bilamana mama buat perkara sama seperti mereka, tepuk awak, awak senyap dan terus tidur.
Kemudian  lendir awak akan disedut menggunakan tiub melalui hidung dan mulut.
Sungguh awak benar2 seorang 'KHAWLAH AL-AZWAR' ( serikandi islam yang berani berjuang di medan perang, di barisan hadapan mencantas musuh dengan pedangnya sendiri )
Awak menjerit, meronta sekuat hati, menggigit tiub sehingga tergigit lidah sendiri. 
Jururawat bertarung untuk membantu awak melaksanakan prosedur sedutan ini. 
Orang lain kata, mama tak kesiankan awak sebab bagi orang buat prosedur ini. 
Tapi mama pekakkan sahaja..
sebab mama perlu izinkan hal ini berlaku demi kesihatan awak juga.

Bila awak sakit, masa inilah awak akan hendak di peluk, didukung selalu.
Apabila hendak tidur, awak akan pegang tangan mama...
Awak akan cium mama...
Awak akan melekap di dada mama, minta untuk disusukan.
Walaupun dalam kepayahan, dalam kesakitan melayani ragam adik didalam perut, melalui kesakitan jangkitan kencing kotor.
Lama2 kita jadi sehati sejiwa bilamana mama juga terjangkit dengan penyakit awak..

Kemudian melayani ragam awak yang dalam kesakitan...
ragam tidak mahu makan ubat.. awak akan sembur ubat keluar.. 
kemudian awak pula muntah2.. mama tak kesah kalau pakaian mama terkena muntah. sebab awak tak berdaya, nak... mama faham itu...
Kemudian, ragam awak yang tiada selera makan pula.. awak tunjuk segala makanan dan minuman untuk di telan. tapi bilamana mama suakan pada awak, awak tak nak. Kalau ada 10 makanan di atas meja, tentu awak tunjuk satu-persatu untuk makan. Tapi apakan daya kan nak... awak tiada selera.. mama tak paksa awak cuma mama rungsing bilamana awak taknak makan, taknak minum...
Kemudian ragam awak yang pinta didukung setiap masa. Mama tak kesah walaupun sebenarnya mama sudah tak berdaya menanggung berat kandungan ini. Tapi seperti ada kekuatan di situ pula untuk mengendong kalian berdua. Dalam terhencot-hencot kaki ini menanggung kalian, mama teruskan..
Tak pernah mama rasa mengeluh atas semua ini.. Tak pernah terlintas di hati mama untuk membentak maupun memarahi awak.. sebab mama mengerti keadaan awak ini.
Dan mama juga sering berfikir, mungkin inilah masa yang diperlukan awak untuk bersama mama sepenuhnya, menuntut belaian, perhatian.. 
Mungkin ini juga adalah saat2 akhir mama bersama awak.. Walaupun jauh disudut hati mama tak mengharapkan ini akan berlaku.. Tapi siapalah awak... hanyalah amanah yang dipinjamkan oleh Allah buat mama.
Khawlah sakinahku sayang,
Selagi hayat dikandung badan, selagi awak dibawah amanah mama, mama akan jaga awak sebaik mungkin.
Kerana awak adalah Khawlah Sakinah mama....

Salam sayang buatmu, anak...


Kisahnya Aidilfitri dan ibu mertua...

Salam Aidilfitri
Maaf zahir batin buat semua...

Harini sudah hari raya ke-4.. 
Saya sudah puas makan laksa, nasi impit, lontong, kuah kacang, rendang, lemang, kuih raya, air manis, air gas, dan sudah pun selamat berada di Kuala Lumpur kembali...
Jadi apabila sudah puas segala2nya, bolehlah dengan segala hormatnya menjemput si kecil di dalam perut ini keluar melihat dunia. Sekarang sudah mula memasuki minggu 36... =)

Kali ini saya beraya dengan keluarga sendiri tanpa suami kerana suami perlu berkhidmat untuk negara, menjaga Bilik Gerakan Denggi.


Abu Khawlah yang beraya di bilik gerakan denggi JKWPKL.


Hanya kami  berdua beraya di kampung bersama keluarga dan sanak-saudara..

Insyallah saya akan pulang ke beraya bersama suami, malam ini. Juga tak di lupa, beraya dengan keluarga mertua..Yahooooo!!!
Mertua saya berada di Cheras sahaja.. Boleh beraya sampai hujung tahun ha3

Apabila hari raya menjelma, macam2 status di Facebook. tapi banyak status yang kecewa sebab balik rumah mertua..waduhh..berat sungguh ini.... 
Alhamdulillah kerana Allah telah mengurniakan saya mak ( ibu mertua ) yang sangat berharga. Yang mana saya sungguh2 menyayangi dirinya. 
Mak yang sungguh istimewa. Walau tidak celik mata namun celik hati.
Mak yang sungguh tenang, mak yang 'happy go lucky', mak yang menjadi tempat meluahkan perasaan, mak yang menegur salah dan silap kami anak beranak dengan sungguh berhemah...mak yang tidak pernah membezakan kasih buat seorang anak kandung mahupun menantu...

Mak abah saya adalah OKU, cacat penglihatan...
Tapi beruntung sungguh kerana mak abah saya dahulu di hantar bersekolah di St. Nicholas, Penang. Jadi mereka memang tiada masalah dalam ilmu2 kehidupan.
Mak saya boleh memasak, boleh menjahit, boleh menggosok baju, boleh mengemas rumah, boleh menata rias rumah, boleh menjaga anak & cucu, fasih berbahasa inggeris. ( saya pun malu kerana saya tidak sefasih mak hu3 )

Dahulu, Abu Khawlah selalu bimbang bilamana mak yang menjaga Sakinah. Saya pun pelik kenapa Abu Khawlah risau. Padahal masa dia kecik dulu mak juga yang jaga ha3 Abu..ohh abu...
Saya tak risau sebab saya yakin dengan penjagaan mak. Elok je mak besarkan 4 beradik, tanpa ada hilang anggota sana-sini. yang jadi cacat sana-sini, parut sana-sini tu bukan sebab mak jaga, korang sendiri punya kelalaian ha3 Tengok, betapa Allah melindungi mereka2 ini...
Yang buat saya terharu, bila mak pernah kata pada Abu Khawlah " Kau ni Didi, dah macam menantu. Aqilah pulak yang macam anak. Lagi kenal mak " ha3 Bangga woo bila mak mertua cakap macam tu..  Sejak dari haritu, saya suka mengusik Abu Khawlah pasal kenyataan ini. ha3

Mak selalu cakap yang rumah mak ni kecik je. Jadi mak tak berapa suka kalau ramai2 ( maksudnya anak2, menantu ) serbu rumah mak. Sebab mak tak suka tengok bila anak2, cucu2, menantu2 tak selesa ( tak tahu nak gantikan perkataan 'tengok' tu dengan apa..sebab mak tak nampak ). Tapi saya selalu cakap kat mak, anak2 tak pernah rasa, tak pernah komplen yang rumah mak ni sempit. semua seronok je bila datang rumah mak. Buat apa rumah besar, tapi hati tak tenang, serabut sana -sini. Biar rumah kecik tapi hati bahagia...

Paling seronok bila dapat melepak di rumah mak, dapat berpantang di rumah mak ha3 
Maaflah mak, sebab kami selalu menyemakkan rumah mak. Tapi ini sahajalah tempat yang seronok kami nak tenang2kan diri he3 


Mak dengan dekya 


Abah dan Abu Khawlah versi botak


Menyambut harijadi mak dan abah..
Laksa, pizza domino,s, kek secret receipe

Semoga Allah sentiasa merahmati dan memberkati hidup mak..