LamanUtamaOrganizerMamaBank ArtikelProduk

Berapakah amaun susu yang anak perlukan ??

" Umur anak saya sekarang 1 bulan. jadi berapa oz yang dia perlukan ye ?"
" Susu saya merudum sejak anak dah berumur 1 tahun ni. macamana ni??? tertekan dibuatnya.."
" Apa yang perlu saya buat..anak saya yang dah 11 bulan ni kurang menyusu ?"


Di antara puluhan soalan yang diajukan pada saya. Dan saya selalu memujuk ibu-ibu bahawa susu yang ibu hasilkan selalunya sesuai dengan keperluan bayi. Namun begitu, kata-kata begini tidak cukup meyakinkan ibu-ibu. Jadi saya memulakan pencarian demi pencarian berkenaan perkara ini. dan saya telah menemui satu artikel yang berkait rapat dengan isu ini.


Apa yang ibu-ibu perlu lakukan untuk pertama-tamanya... PEMERHATIAN ( OBSERVATION )


Tengok berapa kali sesi penyusuan anak untuk satu hari. 


Kemudian bahagikan 25 - 30 oz kepada bilangan sesi penyusuan anak kita. 


Contoh : Sesi penyusuan anak 6 kali. Maka, mari kita mengira...


25oz / 7 = 3.57 oz ( lebih kurang 3.5 oz setiap penyusuan )


1   -  6  bulan : 25 - 30 oz / hari
7   - 12 bulan : 19 - 25 oz / hari
11 - 16 bulan : 19 oz / hari
12 - 24 bulan : 14 - 19 oz / hari
24 - 36 bulan : 10 - 12oz / hari



sumber : kellymom.com


Memang penyusuan susu ibu berbeza dengan penyusuan susu formula. kerana susu ibu akan berubah-ubah nutriennya selari dengan keperluan tumbesaran anak yang menyusu.
Isu ini menjadi sedikit kontroversi kerana kita sering menyamakan pengambilan susu formula dengan susu ibu.
Kalau susu formula, amaunnya akan bertambah mengikut susu bayi. Berlainan dengan susu ibu yang mana sesuai dengan usia bayi. Jadi perlu diterangkan dengan lebih jelas kepada pengasuh dan penjaga anak-anak kita supaya mereka memahami perbezaan di antara susu formula dan susu ibu. 


NOTA : Bayi yang dibawah umur 1 bulan atau sudah stabil pengambilan 'solid food' nya ( 6 bulan ke atas ), kadar amaun yang akan diambil oleh bayi adalah kecil.


TIPS SEKIRANYA BAYI MEMINUM MELEBIHI KEERLUANNYA


1. Gunakan botol yang mempunyai 'slow flow' . Satu lagi, elakkan pernggunaan puting yang berbeza-beza mengikut umur seperti di pasaran ( makin besar usia bayi tersebut, makin bertambah lubang pada puting tersebut )..Rasionalnya adalah, puting ibu tidak pernah berubah-ubah, jadi kenapa kita perlu mengubah pula puting botol.


2. Tenangkan bayi setiap kali selepas mereka meminum susu samada menarik perhatiannya dengan membawa bayi berjalan-jalan, menghayun bayi secara perlahan-lahan.


3. Bayi amat menyukai dengan aktiviti menghisap. Jadi memang normal selepas bayi minum dari botol, mereka akan terus ingin menghisap puting botol berkenaan. Jadi, tidak mengapa jika dibiarkan mereka menghisap jarinya sendiri.

No comments:

Post a Comment