LamanUtamaOrganizerMamaBank ArtikelProduk

Menyusukan dan menghentikan anak daripada menyusu

saya sedang membaca buku yang ayah saya belikan..terima kasih banyak ayah...
" Mendidik Anak Perempuan " oleh Abdul Mun`im Ibrahim


sekadar ingin berkongsi dengan pembaca...


Allah berkata " ibu2 hendaklah menyusukan anak mereka selama dua tahun sekiranya mereka mahu menyusukan anak secara sempurna " Surah Al-Baqarah, ayat 233.

Rasulullah bersabda " Sesungguhnya kamu sentiasa menginginkan kuasa dan menjaga kekuasaan padahal ia kelak berubah menjadi penyesalam dan kesedihan pada hari kiamat. SEBAIK2 WANITA adalah yang menyusukan anaknya dengan sempurna dan SEBURUK2 WANITA adalah yang memisahkan susu daripada anaknya sebelum waktunya" hadis riwayat Bukhari.

sebahagian ulama mengulama` mengulas hadis berkenaan dan mengatakan " Seorang ibu yang tidak menyempurnakan tempoh masa menyusukan anaknya adalah memisahkan susu sebelum waktunya mengakibatkan anaknya membesar menjadi seorang yang cenderung pada kekuasaan. Tindakan memisahkan susu anak awal cenderung pada kekuasaan . tindakan memisahkan susu anak awal menyebabkan anak memiliki akhlak yang tidak baik seperti suka pada kekuasaanya. sebaliknya, wanita yang baik adalah yang menyempurnakan tempoh penyusuan anaknya iaitu selama 2 tahun penuh. tempoh penyusuan itu mampu menjauhkan menjauhkan anak daripada sikap buruknya  "

No comments:

Post a Comment