LamanUtamaOrganizerMamaBank ArtikelProduk

Hospital Rakan Bayi : Goverment @ Private hospital?

saya, ibu2 yang lain juga mungkin pernah berhadapan situasi yang sama. rancang nak deliver baby di private sebab suasana dan layanan yang dikatakan baik, sesuai dengan citarasa kita. anggapan kita hospital kerajaan ini amat mengerikan..wah, berani statement ini. marah org Kementerian Kesihatan Malaysia =)
tapi apabila saya lalui pengalaman yang x best ( ceritanya disini ) dengan hospital private semasa bersalin dulu, saya jadi insaf pulak nak bersalin hospital swasta. tapi bak kata asben, " teruskan aje bersalin kat al-Islam tu, walaupun bukan Hospital Rakan Bayi. nanti kita bersiap sedialah dengan cara kita untuk bantu hospital tu utk mencapai ke arah Baby-friendly hospital. sekurang2nya derang ada experience bila nk mohon menjadi baby-friendly hospital nanti. doktor sana bagus2 ".. bila saya dengar ayat mulut manis asben ini, saya pun rasa teruja nak bersalin lagi di Al-Islam ha3. Dr.noridah ngn Dr.ros sgt best!! dan satu lagi saya mmg berasa amat selesa dgn suasana islamik di sini. alhamdulillah saya skrg juga sdg bergerak sbg mother-to-mother support utk ibu2 di Al-Islam. dr.noridah amat menggalakkan usaha saya ini..dan apabila ada ibu2 yang cal/sms saya menyatakan mereka bersalin di Al-Islam, jadi saya tahu Dr.noridah memang amanah dalam menyebarkan no.tel saya ( kan saya cakap..doktor kt sini mmg baik..)
***********************************************

POLISI PENYUSUAN SUSU IBU DI MALAYSIA :
" Semua ibu digalakkan menyusukan anaknya dengan susu ibu sahaja dari lahir sehingga berumur 6 bulan dan meneruskannya sehingga mencapai 2 tahun. Makanan tambahan perlu dimulakan semasa anak berumur 6 bulan "

Hospital Rakan Bayi ini membantu dan menggalakkan wanita untuk menjayakan penyusuan susu ibu  dengan berpandukan kepada " 10 langkah  untuk Penyusuan Ibu yang Berjaya " yang di gariskan oleh WHO/UNICEF (1989). 
10 langkah tersebut menyatakan...
" Setiap fasaliti yang menyediakan perkhidmatan ibu mengandung & penjagaan bayi baru lahir hendaklah :
1. Mengadakan POLISI bertulis berkenaan penyusuan dan dimaklumkan kepada semua kakitangan hospital.
2. Memberi latihan dengan kemahiran2 yang berkaitan kepada semua kakitangan kesihatan dalam melaksanakan polisi ini.
3. Maklumkan kepada semua ibu mengandung tentang manfaat dan cara pengurusan penyusuan susu ibu.
4. Membantu ibu2 memulakan penyusuan susu ibu dalam masa 1jam sejurus selepas bersalin
5. Menunjukkan kepada ibu2 bagaimana teknik penyusuan, macamana nak uruskan penyusuan bilamana anak tiada bersama ibu.
6. Menetukan bayu baru lahir tidak mendapat sebarang minuman/makanan lain selain susu ibu KECUALI atas sebab2 perubatan.
7. Mengamalkan 'rooming-in'  ( bayi dan ibu perlu diletakkan bersama, 24 jam sehari )
8. Galakkan penyusuan susu ibu mengikut kehendak bayi.
9. Menetukan bayi tidak diberi sebarang puting tiruan @ puting kosong
10. Membantu penubuhan Kumpulan Sokongan Penyusuan Susu Ibu dan rujukkan ibu2 pada kumpulan ini setelah keluar hospital.


Majoriti hospital swasta tidak melaksankan langkah2 ini sebab mereka belum lagi mendapat pengiktirafan sebagai Hospital Rakan Bayi.
Kebanyakan hospital swasta mengasingkan bayi dari ibunya. dan memang sukar untuk si ibu mengenalpasti keperluan si anak. kalau nurse yang baik sikit, dia akan bawa baby yang dah menangis pada ibu ( padahal nangis tu adalah last sign baby yang mana selalunya sudah menyukarkan baby nak menyusu dengan baik ), kalau nurse yang dahsyat, dia bagi sahaja susu formula!
sumber : google image
kemudian kalau hospital swasta memang amat payah nak dapatkan prosedur 'skin to skin contact'.. selagi tak mintak, jangan harap nak dapat! kalau mintak, kena isi borang utk tanggung risiko sendiri dulu. ( jenuh weyh prosedurnye ). mungkin sebab mereka2 ini belum dihantar latihan lagi, jadi belum dapat pendedahan. ada kes bila mohon skin to skin contact, baby di mandikan terlebih dahulu kemudian dibalut siap2 dengan bedung kemudian baru bg pada ibu. ( mana skin to skin contact nyer??? ) seelok2nye baby yang fresh keluar dr perut ibu tu, dengan berlendir tu diletakkan terus atas dada ibu. rasionalnya supaya baby kenal bau ibu, merangsang penghasilan susu ibu, baby terus menghisap payudara ibu..
apabila tiada skin-to-skin contact, itu yang rangsangan penghasilan susu ibu tu lambat sikit. tu yg ibu asyik merungut tiada susu.. sebab rangsangan tiada!
kemudian untuk ibu2 yang bersalin caesar, memang selalunya tidak diberikan bayi untuk disusukan sebab dikhuatiri menyukarkan si ibu. kalau hospital kerajaan, bersalin caesar apetah lagi normal..penyusuan susu ibu tidak terkecuali!
saya pernah personally tanya pd Doktor di swasta, kenapa tidak memohon untuk menjadi Hospital Rakan Bayi ..jawapannye, selalunya hospital swasta mengalami masalah ini sebab org yang dtg sini membayar perkhidmatan. jadi mereka mahukan layanan yang bagus. perkara2 yang menyusahkan mereka, mereka mmg tak suka dan tak mahu! 
tiba2 saya teringat kisah seorang kawan saya...
dia bersalin secara caesar, dan berjumpa dengan anaknya 2 hari kemudian. atas alasan dia nak berehat, x bersedia nk jumpa anak lagi. jadi setiap kali nurse datang maklumkan bahawa anaknya menangis, dia hanya jawab " please give her formula milk..i`m reallly tired!"
saya tetap berharap satu hari nanti semua hospital swasta akan mengikut jejak langkah hospital kerajaan dalam mengimplementasikan penyusuan susu ibu. sebab saya lihat, Kementerian Kesihatan Malaysia sekarang sedang berusaha gigih ke arah mempromosikan penyusuan susu ibu untuk rakyat Malaysia.

3 comments:

  1. i love breastfeeding....nyum nyum

    ReplyDelete
  2. Tk atas info. Cuma semasa saya melahirkan baby pertama saya di private hospital,doctor yg menyambut baby saya terus meletakkan baby didada saya bersama bendalirnya. Mungkin lain doctor,lain caranya.

    ReplyDelete
  3. saya rasa doktor yg buat mcm tu mmg dh ada pendedahan berkenaan skin to skin contact.sbb x byk doktor yang aplikasikan skin to skin contact ni..alhamdulillah,rezeki puan..

    ReplyDelete