LamanUtamaOrganizerMamaBank ArtikelProduk

Menyelamatkan EBM dikala tiada letrik

malam tadi adalah malam utk saya..
dimana bekalan letrik telah dipotong akibat drpd kecuaian diri sendiri terlupa nak bayar bil.
berbekalkan cahaya handphone, saya memunggah semua ebm dr freezer..
ohh susu ini adalah nyawa saya dan sakinah. 
NYAWA!!
saya punggah semua ebm yg masih beku ke dalam bekas polistrin.
kemudian saya bawa pergi ke rumah mertua yang tak jauh dari rumah saya.
saya punggah sebahagian ebm ke dlm freezer mak wpun dlm tu ada ikan. memang padat tpt beku tu. i`ve no choice..
sebahagian lagi saya kekalkan di dalam bekas polistrin td.
saya ke 7-eleven beli  ice pack sebanyak 3 pack.
1st step, saya taburkan ais di bahagian based polistrin tu.kemudian taburkan garam.
2nd step saya susun ebm satu barisan
3rd step. tabur lagi ais di atas ebm sehingga x nampak ebm tu lag. taburkan juga garam.
siap!
saya selesai mengerjakan ebm ni lebih kurang jam 11.00 mlm.
pagi ini, sebelum pergi kerja, saya jenguk dulu ebm. alhamdulillah masih beku.ais masih berketul2..
semoga Allah menyelamatkan ebm ini utk anak yang belum mengerti apa2, hanya mengharapkan susu ibunya..
dikala ini penghasilan susu saya sepanjang saya bekerja ( 8pagi -  5 petang) hanya 4oz.
bayangkan betapa sedikit tertekan saya menghadapinya.
tapi saya cuba untuk  TETAP  TERSENYUM =))
harapnya saya kuat menghadapi ini...

4 comments:

  1. Masuk syurga la sis, jadi ibu cemerlang macam ni masyaAllah..

    ReplyDelete
  2. KALAU KITA LETAK GARAM TU KAN MEMANG AIS TAK AKAN CAIR YER AQILA...

    ReplyDelete
  3. put3_zeela :bukan ais takkan cair, cuma lambat cairnya...
    Rubina Yunal : amin..semoga kita semua menjadi ibu cemerlang ;)

    ReplyDelete
  4. owh saya pon masa anak first dulu seharian dok ofis,3 kali pam dapat 3-4 oz je...sebenarnya ikut rezeki masing2 kan...kalo dapat sikit memang kena usaha lebih + doa yang berterusan

    ReplyDelete